Facebook noscript imageHögt tryck på floristerna inför kärlekens dag
Ekonomi
Högt tryck på floristerna inför kärlekens dag
Kedjan Interflora säger att de har märkt av ett "historiskt försäljningstryck". FOTO: Johan Nilsson/TT.
Kedjan Interflora säger att de har märkt av ett "historiskt försäljningstryck". FOTO: Johan Nilsson/TT.

Blomsterjättarna hade ett grönskande år under 2020 – och handeln ser ut att slå rekord till alla hjärtans dag.

Tusentals buketter beställs på nätet. De fysiska butikerna har svårare att få ekonomin att gå runt.

Båda Interflora och Euroflorist har hektiska dagar inför alla hjärtans dag, så mycket att de kallar in extra personal för att hinna ut med alla uppvaktningar. Enligt statistik som betaltjänsten Klarna har tagit fram fördubblades beställningarna i veckan jämfört med förra året.

Interflora skriver till TT att de har märkt av ett "historiskt försäljningstryck". E-handeln gick också bra för den stora kedjan – förra året ökade den med 100 procent.

Men däremot har restriktionerna i pandemilagen gjort att de fysiska butikerna som inte är anslutna till blomsterjättarnas nätbutiker har halkat efter.

Den lokala blomsterbutiken

På dörren till blomsterbutiken Bladverket i centrala Stockholm finns en skylt uppsatt – max fyra personer är tillåtna i butiken. Så ser situationen ut för Marika Ruckle som driver den butik som hennes mamma Inger öppnade för 29 år sedan.

Min mamma sa alltid att blomsterhandeln inte påverkas som andra branscher av kriser. Vi levererar blommor i alla livets skeenden. Allt emellan den första buketten när livet börjar och under alla viktiga händelser till livets slut.

Det är klart det känns jobbigt att behöva neka folk att komma in i butiken.

Den lilla butiken som ligger i en gammal tryckerilokal är full från golv till tak med snittblommor och växter, och Marika Ruckle håller nu på att göra i ordning beställningar till alla hjärtans dag.

Trots Marikas mammas ord märkte de av en rejäl förändring precis när pandemin bröt ut i mars. Det var väldigt få som kom till butiken, och företagen sa upp sina prenumerationer på snittblommor när personalen jobbade hemifrån.

Hemstyling räddningen

Butiken var tidigare ansluten till Interfloras nätverk. Utan nätbutik har det blivit svårt haka på blombudsrallyt.

I början kändes det väldigt dystert men i påsk tog hemleveranserna fart. Det, och att folk lägger ner mer tid på hemstyling, har räddat oss. Vi har våra egna kunder som kommer hit och beställer, säger hon.

Har det blivit någon tillströmning till alla hjärtans dag?

Nej, inte lika mycket som vanligt. Framför allt för att det ligger på en söndag, det har aldrig varit en bra dag i vår bransch.

Samtidigt på den amerikanska marknaden har det varit brist på snittblommor på grund av det höga försäljningstrycket. Även på den svenska marknaden har det under vissa perioder varit svårt att få tag i blommor, men enligt Interflora har det bara rört sig om kortvariga brister.

TEXT: Tea Oscarsson/TT

TT Nyheter