
Ett nytt EU-projekt ska skriva om Europas historia. Islam är inte längre den fiende som hotat kontinenten i över tusen år, utan en naturlig och välgörande del av denna. Paul Holmgren protesterar.
Samtidigt som Europa brottas med ekonomisk stagnation, massinvandring och kulturella slitningar anser Bryssel att det mest angelägna är att lägga 110 miljoner kronor på ett forskningsprojekt med det självmotsägande namnet Den europeiska Koranen (EuQu). Bakom den akademiska fernissan döljer sig något långt mer explosivt: ett försök att skriva om vår historia och forma en ny självbild där islam framställs som en självklar del av Europas identitet.
Akademi som ideologi
Officiellt beskrivs EuQu som ett historiskt forskningsprojekt. Men på projektets egen hemsida betonas att man vill ”utmana etablerade idéer om europeiska religiösa och kulturella identiteter”. Det handlar alltså inte om neutral vetenskap, utan om att plantera en ny berättelse: att islam varit en bärande del av den europeiska civilisationen. Genom konferenser, museiutställningar och böcker ska denna version spridas till allmänheten – betald av EU:s skattebetalare.
Europas möte med islam
Att islam påverkat Europa är obestridligt. Men det skedde framför allt genom krig, invasioner och ett långvarigt existentiellt hot. Från 600-talet och framåt utkämpades otaliga strider, belägringar och gränskrig. Den europeiska självbilden formades i hög grad i detta motstånd: utan de ständiga påfrestningarna från söder och öster hade den gemensamma identiteten inte vuxit fram på samma sätt. Islam var en faktor i Europas utveckling – men oftast som motpart, inte som samarbetspartner.
Koranen som fiendens skrift
När européer genom historien studerade Koranen var det sällan i beundran. Den översattes för att förstå fienden och bemöta den ideologi som drev expansion och erövringar. Flera medeltida författare beskrev skriften i föraktfulla ordalag, just därför att de såg den som grunden till det hot de själva levde under. Det islam ”bidrog” med var alltså inte en frivillig sammansmältning av idéer, utan en kraft som Europa tvingades förhålla sig till under århundraden av konflikt.
Kopplingar som oroar
Kritiker som den franske parlamentsledamoten Fabrice Leggeri har kallat EuQu en omskrivning av Europas historia, betald med offentliga medel. Han pekar på forskare inom projektet som har nära band till Muslimska brödraskapet. Andra akademiker som varnat för islamistisk infiltration, som Florence Bergeaud-Blackler, har själva blivit marginaliserade och attackerade – medan projekten de kritiserar fortsätter. Detta mönster visar hur känsligt området är och hur snabbt kritik stämplas som fientlighet.
En omskolning av européerna
Det verkliga målet med EuQu tycks vara att ersätta minnet av erövring och tvång med en berättelse om fredlig samexistens. Att lyfta fram Koranen som en ”europeisk” skrift är inte att redovisa historien, utan att forma en ny. Det är en form av social ingenjörskonst: att vänja européerna vid tanken att islam alltid varit här, och därmed legitimera en utveckling som i själva verket är högst nutida.
Vår historia är inte till salu
Europa behöver inte fler förskönade myter. Vi behöver en ärlig syn på vårt förflutna – inklusive de sekel av kamp där vår identitet smiddes i motstånd mot islamisk expansion. Genom att låtsas som om allt detta i själva verket var ett kulturellt utbyte, fråntar man européerna deras rätt att förstå sig själva.
När Bryssel betalar miljontals euro för att skriva om vår historia är det inte bara slöseri. Det är ett svek. Frågan är hur länge européerna tänker acceptera att deras egna pengar används för att undergräva deras identitet. Det är hög tid att se EuQu för vad det är: inte forskning, utan ideologi i vetenskaplig dräkt.
Paul Holmgren
Samhällsdebattör och civilingenjör