Facebook noscript imageInflationen slår hårt mot dagligvaruhandeln, e-handeln minskar
Ekonomi
Inflationen slår hårt mot dagligvaruhandeln, e-handeln minskar
Inflationen slår hårt mot dagligvaruhandeln. Foto: Anders Wiklund/TT
Inflationen slår hårt mot dagligvaruhandeln. Foto: Anders Wiklund/TT

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med fyra procent under maj 2022, jämfört med för ett år sedan. Men när denna siffra prisjusteras uppskattas den ha fallit med nästan fem procent.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med fyra procent under maj 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Men nu börjar den höga inflationen slå hårt mot branschen.

I maj uppgick prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker till 8,8 procent, enligt SCB:s senaste inflationssiffror.

– En prisutveckling för livsmedel på den här nivån har inte uppmätts på över 30 år. Det ger effekt även i konsumentled då dagligvaruhandeln nu möter konsumenter med en minskad köpkraft, inte enbart på grund av högre matpriser utan även på grund av högre boräntor och energipriser, larmar branschorganisationens vd Karin Brynell i pressmeddelandet.

”Den prisjusterade utvecklingen för dagligvaruhandeln kan estimeras till -4,8 procent,” skriver branschorganisationen.

Efterfrågan på e-handel minskar

E-handelns omsättning minskade med 8 procent jämfört med samma månad föregående år, enligt Svensk Handels E-handelsindikator. Hitills i år har omsättningen från både svenska och utländska aktörer fallit med 13 procent.

– Förutom att de äldsta konsumenterna nu minskar sitt e-handlande är det intressant att kvinnor fortsätter att driva e-handeln mer än män. I maj var det 71 procent av kvinnorna som e-handlat, medan motsvarande andel för männen var 65 procent, skriver Svensk Handel i ett separat pressmeddelande.

Branschorganisationen förutspår sjunkande tillväxttal för resten av året och spår att det kan bli tufft att nå 2020 års försäljningsnivåer. Förra årets siffror beaktas inte då de var dopade av effekterna av pandemirestriktioner.

Inom dagligvaruhandeln minskade försäljningen i e-handeln med hela 27 procent under maj, främst på grund av en minskad efterfrågan på upphämtning av mat i butik. E-handeln inom dagligvaruhandeln har en marknadsandel på lite över fem procent.

Läs även: Förbud mot näthandel med CBD-produkter

Dorothée Enskog