
Efter en timme instängd i en trasig hiss med en höggravid kvinna och ett barn fick hyresgästen Sonja en chockfaktura på 80 000 kronor. Hyresvärden Ikano Bostad anklagar henne för skadegörelse efter att hon använt nödtelefonen, skriver Hem & Hyra.
Hissarna i Bredäng har länge varit ett problem för de boende. När Sonja och flera andra grannar fastnade i hissen strax före jul förra året, gjorde hon det enda rimliga – använde nödtelefonen för att kalla på hjälp.
– Jag tryckte på nödtelefonen och berättade för den som svarade att vi stod stilla. Personen frågade efter mitt namn, vilket jag sade, och bad oss därefter att vänta, berättar Sonja till Hem & Hyra.
Efter en timmes väntan, under vilken flera av de instängda blev alltmer oroliga, öppnades till slut hissdörren utifrån av en okänd man som hört ropen på hjälp.
Månader senare fick Sonja en oväntad faktura från Ikano Bostad på närmare 80 000 kronor för påstådd skadegörelse. När hon ifrågasatte fakturan möttes hon av motfrågan ”Vem skulle det annars ha varit?”
Kravet saknar underlag
Jens Waldenström, jurist på Hyresgästföreningen i Region Stockholm, reagerar starkt på händelsen. ”Jag har aldrig tidigare varit med om att en hyresgäst som fastnat i en hiss fått en faktura i efterhand”, skriver han i ett mejl till TV4 Nyheterna.
Hyresvärden står fast vid sitt krav. I ett mejl till Hem & Hyra skriver Ikano Bostad att de genomfört en utredning och bedömer att ”hyresgästen är ansvarig för skadan”. De uppmanar Sonja att vända sig till sitt hemförsäkringsbolag.
Hyresgästföreningens jurist ifrågasätter dock bristen på dokumentation. ”Det är anmärkningsvärt att hyresgästen faktureras för skador helt utan att hyresvärden ens styrker sitt påstående med någon form av underlag”, påpekar Waldenström.
Sonja har nu bestridit både originalfakturan och ett tillkommande inkassokrav på 4 000 kronor.