Intersport inleder ett nytt samarbete med hemleveransföretaget Foodora. Tanken är att kunden ska kunna få hem sina nybeställda sportvaror inom 30 minunter. Det nya leveransalternativet kommer att gälla från och med 25 april.
Hans Skruvfors, koncernchef för Foodora, säger att han är mycket nöjd med samarbetet och att Foodora vill vara med att utmana och förnya. Han ser ett fortsatt behov av att möta kundernas förväntningar med snabb hemleverans.
– Vi kan ”last mile” och har infrastrukturen på plats och vi fortsätter ta strategiska steg och nå vår vision att leverera allt till alla. Vi bygger en allomfattande handelsplats för digital handel med hemleverans på 30 minuter som vår absolut starkaste konkurrensfördel. Vi är pionjärer inom många olika områden och kan nu vässa branschen tillsammans med Intersport, säger Hans Skruvfors koncernchef för Foodora.
Hemleverensföretaget Foodora har i huvudsak levererat mat från olika restauranger till kund. Bolaget fick ett uppsving i samband med pandemiåren och bolaget redovisade sin första vinst 2021. Under hösten 2021 öppnade Foodora sitt första så kallade ”dark store” – ett lager med dagligvaror som kunden kan beställa via en app och få hemkörda.
Foodora har uppmärksammats medialt för sina dåliga arbetsvillkor för Foodora-buden. Bolaget omsatte cirka 700 miljoner 2020, vilket var en femdubbling från föregående år.
”Oslagbar leverenstid”
Pontus Petersson, vd för Intersport Sverige, är även nöjd med det nya samarbetet. Han ser det som en ny möjlighet för sportvaruhuset att serva sina kunder.
– Vårt omfattande butiksnät ger oss en ledande tillgänglighet i den fysiska handeln och med dessa innovativa leveranssätt kan vi nyttja styrkan att ha varor nära kunden för att nu kunna erbjuda en oslagbar leveranstid på e-handel och på så vis differentiera oss ytterligare från e-handelsbolagen, säger Petersson.
Intersport grundades 1968 i Paris och sporrtvaruhuset finns i cirka 65 länder.
Läs även: Porsche och Audi ger sig in i Formel-1