Ett it-haveri hos Swedbank 2022 innebar att närmare en miljon kunder fick felaktiga saldon på sina konton. Oroade kunder rapporterade att deras konto visade att det saknades pengar, vilket ska ha berott på att ett stort antal transaktioner stoppades i systemen.
Ett it-haveri från 2022 blev en dyr historia för Swedbank. Finansinspektionen slår nämligen ner på storbanken och ger dem en anmärkning samt en sanktionsavgift på 850 miljoner kronor.
It-haveriet som inträffade i slutet på april 2022 innebar att närmare en miljon kunder fick felaktiga saldon på sina konton. Störningen ledde till att oroade kunder misstänkte att tredje part fått tillgång till deras konton – då saldot visade att det saknades pengar.
I granskningen ser Finansinspektionen att Swedbank gjorde en ändring i ett systemkritiskt it-system utan att följa sina rutiner. Man menar även att storbanken saknade rätt kontrollmekanismer i sammanhanget.
Myndigheten slår därmed fast att Swedbank har brutit mot sina basala regler om intern kontroll.
”Banken frångick sina egna rutiner. Det bidrog till att ett mycket stort antal personer fick omfattande problem med att sköta sina grundläggande banktjänster. Nära en miljon kunder fick felaktiga saldon på sina konton och många kunde inte heller göra betalningar”, säger vikarierande generaldirektör Susanna Grufman i ett pressmeddelande.
”Det inträffade visar att det kan få allvarliga konsekvenser när rutiner frångås.”