Facebook noscript image”Jag kan inget, please help me” – toppstudenter klarar inte läsa böcker
Nyheter
”Jag kan inget, please help me” – toppstudenter klarar inte läsa böcker
Trots toppbetyg har många studenter svårt att ta sig igenom kurslitteraturen på Lunds universitet, som räknas som ett av världens 100 främsta lärosäten. Foto: Pexels/Emil Langvald/TT
Trots toppbetyg har många studenter svårt att ta sig igenom kurslitteraturen på Lunds universitet, som räknas som ett av världens 100 främsta lärosäten. Foto: Pexels/Emil Langvald/TT

Trots toppbetyg och hård konkurrens om platserna har många studenter på Lunds och Malmö universitets prestigeutbildningar stora problem med att läsa längre texter. Nu tvingas lärarna sänka kraven, skriver Sydsvenskan.

De har kämpat sig in på några av Sveriges mest eftertraktade utbildningar. Ändå kan många av studenterna inte läsa en bok från pärm till pärm.

– De har en ambition att försöka läsa och de kämpar och sliter med det. Men mitt intryck är att många har svårt att hitta hur de ska göra, säger Tina Mattsson, docent i socialt arbete vid Lunds universitet till tidningen.

Bristande läsförmåga bland topputbildningar

HD och Sydsvenskan har talat med ett tiotal universitetslärare vid populära program som jurist-, tandläkar- och arkitektutbildningarna. Bilden är samstämmig - trots toppbetyg har studenterna svårt med läsförståelsen.

På arkitektutbildningen, där över 2000 sökande konkurrerade om 88 platser, har många svårt med läsningen. På kursen ”Arkitekturens teori och historia”, sju högskolepoäng, ska studenterna läsa drygt 700 sidor kurslitteratur – eller 150 sidor i veckan.

– Många blir lite chockade. De sliter med det och säger sen: ’Nej, det här var helt omöjligt, detta går jag inte i land med, berättar Mats Hultman, lektor vid arkitektprogrammet.

Dramatisk utveckling oroar

Statistiken visar att unga som läser böcker varje vecka har halverats sedan 2007, från 59 till 29 procent. Samtidigt saknar nästan var fjärde 16-åring en funktionell läs- och skrivförmåga.

– De är inte tränade på att läsa långt och får ingen överblick, säger Elisabeth Friis, lektor i litteraturvetenskap vid Lunds universitet till Sydsvenskan.

Utbildningarna tvingas anpassa sig

För att hantera situationen har flera utbildningar sänkt kraven och infört särskilda moment för att träna läsning och skrivande. Tandläkarprogrammet har till och med ökat antalet studenter eftersom många hoppar av.

Cecilia Aspegren

Journalist.