
Igen och igen har journalister i Gaza avslöjats med att gå Hamas’ ärenden, och ibland har de även varit medlemmar i terrororganisationen. Deras syfte är rent propagandistiskt – och det fungerar. Detta skriver Christoffer Jonsson.
Många västerländska medier använder sig av lokala journalister för rapporteringen från Gaza. Ända sedan massakern den 7 oktober har det framkommit avslöjanden om journalister och fotografer i Gaza som hyllat terror, varit medlemmar i terrorgrupper eller till och med deltagit i terroraktiviteter. Detta har väckt frågor om trovärdigheten hos flera av journalisterna i området.
En av dem som rapporterades ha hyllat terror var den palestinska journalisten Doaa Rouqa. Samtidigt som hon arbetade för Reuters var hon även verksam vid Al-Masirah TV – en nyhetsbyrå kontrollerad av Huthirebellerna i Jemen.
Den 7 oktober publicerade Rouqa flera bilder från massakern med texter som:
“October, Gaza, Glorious — history will record. Al-Aqsa Flood”.
och:
“May God protect them. #alAqsa Flood… A morning and day like no other on the road to liberation and great victory, God willing.”
En av de mer beryktade journalisterna från Gaza är Hassan Eslaiah, som avslöjades ha deltagit i attacken den 7 oktober. Han filmade inifrån Israel, stod intill en förstörd stridsvagn och skrev: ”Live från Gazaremsans bosättningar.” Eslaiah fotograferades även när han fick en kyss på kinden av Hamas-ledaren Yahya Sinwar – arkitekten bakom den 7 oktober.
Kort efter att Eslaiah dödades i ett israeliskt luftanfall avslöjade IDF dokument från Hamas med ett medlemsregister där det framgick att Eslaiah tillhörde Khan Yunis’ tredje bataljon och var en del av deras så kallade ”mediapluton”.
Israels luftanfall som dödade Al Jazeera-journalisten Hossam Shobat skapade stora rubriker i västerländsk media. Precis som Hassan Eslaiah återfanns Shobat i Hamas interna dokument, där han identifierades som medlem av Beit Hanoun-bataljonen – som prickskytt. I ytterligare ett dokument var han listad som deltagare i Hamas militära utbildning år 2019.
Shobats tidigare inlägg på sociala medier har spridits av flera politiker, däribland Vänsterpartiets riksdagsledamot Tony Haddou, som delade ett inlägg där Shobat anklagade Israel för att ha ett vapen i Gaza som ”förångar folk”.
Organisationen Honest Reporting rapporterade att journalisterna Ashraf Amra (frilans för Reuters, AP och Anadolu) och Abu Mostafa (frilans för Reuters) deltog i massakern den 7 oktober. Dessa ”journalister” visade en video de spelat in där en israelisk soldat släpas ut från en stridsvagn och lynchas. Amra ses le och skratta när videon spelas upp.
Abu Mostafa beskrev i detalj vad han såg under attacken. Han berättade att han tagit sig till den israeliska staden Sderot och skildrade hur Hamas bröt sig in i ett rum där israeler gömde sig. I samma video uppmanade Mostafa palestinier i Gaza att korsa gränsen – något Amra instämde i.
Efter den 7 oktober valdes Abu Mostafas bilder från attackdagen av Reuters och The New York Timessom ”Images of the Year” år 2023.
Den tyska tidningen Bild avslöjade att fotografen Anas Zayed Fatiyeh iscensätter lidandet i Gaza. Fatiyeh, som arbetar för den turkiskägda nyhetsbyrån Anadolu, producerar bilder med dramatisk komposition och perfekt ljussättning – något som enligt Bild tyder på att scenerna kan vara arrangerade.
Vid ett tillfälle fotograferade Fatiyeh hungriga personer som han uppmanade att vifta med tomma kastruller. Bild rapporterar att även om dessa personer faktiskt fick mat, manipulerades bilderna för att skapa ett mer chockartat intryck.
Bild kunde också visa att Fatiyeh på sina sociala medier publicerat inlägg med texten “Free Palestine” tillsammans med en karta där Israel är utraderat. I ett annat inlägg fotograferade han den israeliska gränsen och skrev “Fuck Israel”. Fatiyehs bilder har publicerats av medier som CNN, BBC, Stern och New York Magazine. Han uppges också ingå i det pro-palestinska kollektivet europe.palestine.network, som ofta hyllar internationellt ”motstånd” mot Israel.
Västerländska medier har under flera år använt sig av journalister med tydlig partiskhet – vilket bidragit till ett narrativ som gynnar de styrande i Gaza, det vill säga Hamas, som kontrollerar området med järnhand. Fotografer som Anas Zayed Fatiyeh skapar och formar verkligheten, snarare än att bara återge den.
Gerhard Paul, expert på visuell historia, förklarar att Hamas kontrollerar bildproduktionen i södra Gaza till 100 procent. Detta är en medveten strategi: bilderna ska skapa medkänsla för palestinierna och samtidigt väcka vrede mot Israel.
Christoffer Jonsson
Samhällsdebattör och medlem i Kristdemokratiska ungdomsförbundet