Under julen 2020 ökade näthandeln kraftigt, mycket på grund av coronapandemin. Nu kommer Svensk Handels julrapport som visar att näthandeln fortsätter att växa även under den här julen.
Nätet har gått om butikshandeln när det gäller köp av julklappar, visar Svensk Handels julrapport för 2021. Mer än hälften av alla konsumenter handlar merparten av sina julklappar online. Allra mest växer handeln i åldrarna 26 till 35 år, här anger sju av tio konsumenter att de kommer att klicka hem de flesta julklapparna.
– Förra julen ledde rådande restriktioner till att fler än någonsin handlade julklapparna på nätet. Nu råder inte samma restriktioner och trots detta fortsätter försäljningen via e-handeln att öka. Det är ett tydligt tecken på att pandemin fortsätter att snabba på den digitala omställningen av handeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.
21 miljarder kronor
Julhandeln 2021 spås dra in 21 miljarder kronor, det är ungefär 3 150 kronor per person. Det är något mindre per person än förra julen, men befolkningsökningen gör att totalen ändå stiger.
– Hushållen är något avvaktande inför årets julhandel. Osäkerhet kopplad till pandemiläget, fraktproblematik och det faktum att mycket pengar även lades på annat än julklappar på Black Friday är faktorer som påverkar, säger Johan Davidson, och fortsätter:
– Samtidigt är det färre än vanligt som anger att de ska dra ner på inköpen i jul. Det finns ett sug efter att fira en något mer normal jul i år eftersom pandemin ställde in firandet för många förra året.
Fler extra anställda
Julen är den stora försäljningstiden för Sveriges handlare och 70 procent uppger att perioden är viktig för resultatet och försäljningen. Nästan var tredje handlare tar också in extra personal för att klara trycket på försäljningen under julhandeln.
– Pandemin gjorde att många handlare drog ner på extraanställningarna förra julen men nu är det återigen många som laddar för att möta ett ökat försäljningstryck. Julhandeln möjliggör för mängder av unga personer att få in en fot på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.
fakta
Svensk Handels julrapport
• Leksaker, böcker och heminredning är de branscher som får störst uppsving av julhandeln.
• December är handelns viktigaste försäljningsmånad och står för cirka 10 procent av årsomsättningen.
• Merförsäljningen under december är 12 miljarder kronor jämfört med den genomsnittliga försäljningsmånaden.
• 5 av 10 tycker att miljö- och hållbarhetsaspekter är viktiga när julmaten inhandlas. Motsvarande siffra för julklappar är 4 av 10.
• Vänner/familj, julmat och julpynt är det som konsumenterna anser är allra viktigast för att skapa ”en riktig jul”.
Källa: Svensk Handel