
Kristdemokraterna i Region Stockholm går till attack mot det pågående försöket med öppna spärrar vid Näckrosens tunnelbanestation. I en debattartikel i Mitt i Stockholm hänvisar partiet till Göteborg där var tredje resenär plankar och varnar för att en liknande utveckling kommer ske i Stockholm.
I en debattartikel publicerad i Mitt i riktar Kristdemokraterna skarp kritik mot det pågående försöket med öppna spärrar vid Näckrosens tunnelbanestation. Försöket, som startade 16 december 2024, kommer pågå under hela 2025 för att undersöka effekterna på både reseupplevelser och intäkter.
Vid stationen, som har cirka 6400 resande per dag, har spärrarna vid båda uppgångarna mot Solna och Sundbyberg ersatts av betalstolpar där resenärer ska blippa sina biljetter. Stationen kommer vara bemannad under hela projektperioden.
Varnar för ”Göteborgseffekten”
”Det har gått så långt att det blivit socialt accepterat, en utveckling vi inte vill se i Stockholm”, skriver KD:s företrädare med hänvisning till situationen i Göteborg, där var tredje resenär enligt partiet åker utan giltig biljett.
Försöket innebär att spärrarna står öppna medan resenärerna förväntas blippa sina biljetter i en automat. KD pekar i debattartikeln på att experimentet kostar skattebetalarna närmare en halv miljon kronor.
Därför väljer SL blåa linjen som pilotprojekt
I ett pressmeddelande skriver SL att de har valt Näckrosen för pilotprojektet då det är en medelstor station med bra bussförbindelser som uppfyller krav på tillgänglighet, trygghet och säkerhet. Regelbundna biljettkontroller ska genomföras på stationen och i närområdet.
Partiet hänvisar till ett liknande försök vid Slussen 2004 som enligt debattartikeln resulterade i förlorade intäkter på 6,1 miljoner kronor. SL bekräftar i sitt pressmeddelande att 2004 års försök visade på ett intäktstapp, men framhåller att dagens situation skiljer sig genom ett nytt biljettsystem med fler betalningsalternativ.
Nedskärningar i busstrafiken: ”Prioterar helt fel”
I debattartikeln kritiserar KD även de omfattande nedskärningarna i Stockholms busstrafik. Enligt partiet har var sjätte busslinje i innerstan dragits in och flera kommuner drabbats av indragna turer.
”Vi kristdemokrater menar att vänsterstyret i Regionen prioriterar helt fel. Vi säger nej till spärrfria stationer och ja till fler bussar”, avslutar debattartikelns undertecknare Karl Henriksson (KD), Samuel Klippfalk (KD) och Daniel Wiström (KD).