Facebook noscript imageKD: Vänsterns symbolpolitik skapar trafikkaos i Stockholm
Nyheter
KD: Vänsterns symbolpolitik skapar trafikkaos i Stockholm
Genrebild. KD hävdar att vänsterstyrets särkrav på Stockholms busstrafik skapar problem för både operatörer och passagerare. Foto: Claudio Bresciani/TT
Genrebild. KD hävdar att vänsterstyrets särkrav på Stockholms busstrafik skapar problem för både operatörer och passagerare. Foto: Claudio Bresciani/TT

Kristdemokratiska politiker menar att problemen i busstrafiken i Haninge och Nynäshamn beror på vänsterstyrets särskilda upphandlingskrav, inte på att trafiken drivs av privata aktörer. SL hade blivit 30 procent dyrare i offentlig regi, skriver två KD-företrädare i en debattartikel i SvD.

Kollektivtrafiken i Haninge och Nynäshamn står inför stora utmaningar. Enligt KD-politiker beror detta inte på att verksamheten drivs av privata aktörer utan på den vänsterstyrda regionens särskilda krav vid upphandlingen.

I sin debattartikel går regionrådet Carl-Johan Schiller (KD) och trafiknämndensledamoten Karl Henriksson (KD) till motattack mot tidigare kritik från Vänsterpartiet.

”Vi är de första att beklaga den olyckliga situation som uppstått mellan SL och Nobina angående busstrafiken i Haninge och Nynäshamn”, skriver KD-företrädarna, men fortsätter med att rikta kritik mot de styrande partierna i regionen.

KD: Särkrav från vänstern är problemet

KD-politikerna förklarar att vänsterstyret (S, MP och C med stöd av V) har skapat problem genom att ställa egna särkrav istället för att följa branschstandarden Busnordic.

”Bakgrunden till haveriet i Haninge/Nynäshamn handlar inte om att det är en privat utförare som är upphandlad utan om att vänsterstyret ställt ett stort antal egna särkrav i upphandlingen”, framhåller de i sitt debattinlägg.

Enligt debattörerna försvårar dessa särskilda krav även för framtida pendeltågsupphandlingar efter mars 2026, genom vad de beskriver som ”en snårskog av olika symbolpolitiska särkrav”.

30 procent dyrare med offentligt ägande

I debatten om kollektivtrafikens framtid lyfter KD fram en utredning från Trafikförvaltningen. Enligt den skulle kostnaderna öka med 30 procent om SL själv skulle driva Storstockholms kollektivtrafik.

”Det är inte ansvarsfull politik att lägga över den stora kostnadsökningen på skattebetalarna”, skriver regionrådet och trafiknämndensledamoten.

De avslutar sitt inlägg med att efterlysa en kollektivtrafik som fungerar utan experiment och kostnadsökningar: ”Låt stockholmarna få ta sig till jobb och skola i tid utan experiment och kostnadsökningar.”

Cecilia Aspegren

Journalist.