Klarnas kostnader ökar kraftigt och minusresultatet blir allt större. En medveten strategi för att satsa på nya marknader, enligt betalbolagets ledning.
Men en stor anledning är kreditförluster på 2,5 miljarder kronor kopplade till kunder som har svårt att betala, enligt bokslutet.
Betaltjänsten Klarna växer så det knakar och är klart dominant på den svenska e-handelsmarknaden genom sina samarbeten med e-handlarna, men blir också en allt större spelare utomlands, bland annat i Tyskland och USA. Bolaget redovisar totala intäkter på tio miljarder kronor för 2020, mot 7,1 miljarder kronor 2019. Totalt förmedlade Klarna köp för närmare 500 miljarder kronor under fjolåret.
Förlusten för året ökade dock, till närmare 1,4 miljarder kronor, framför allt som en effekt av att kreditförlusterna steg med över 600 miljoner till 2,5 miljarder kronor. Reserveringarna för befarade kreditsmällar från kunder som inte kan betala är ännu betydligt högre.
Så tjänas pengarna
Bolagets vd Sebastian Siemiatkowski lyfter däremot i bokslutet de ökade kostnaderna för expansionen som huvudförklaring till det sämre resultatet. Siktet är inställt mot en börsnotering, kanske nästa år.
Det Klarna tjänar pengar på är att ta betalt av e-handlarna för betalningstjänsterna som ska göra att kunderna handlar mer, så kallade provisionsintäkter, och ränteintäkter från konsumenter som handlar på avbetalning. De förstnämnda ökar mest.
Klarna är ett av betalbolagen som Finansinspektionen (FI) så sent som i onsdags varnade för, även om Klarna inte nämndes med namn av myndigheten. Uppgången för e-handeln tros vara en viktig faktor till den kraftiga ökningen av köp via faktura, kreditkort och avbetalning, enligt FI.
– Det visar sig att många fakturor övergår till krediter. Ungefär tio procent av den explosionsartade ökningen av fakturor landar i en räntebärande skuld och fem procent av dem leder till inkasso, sade FI-chefen Erik Thedéen på en pressträff.
Rutten bransch
Klarna hälsar att ledningen inte ger någon intervju i dag. Till Dagens industri sade Sebastian Siemiatkowski att bankerna har tappat fokus på kunderna och sa så här om banker i allmänhet och betalbranschen:
– Ursäkta uttrycket, men det är en ganska rutten bransch. Det finns ett behov att förändra den. Vi har inte heller alltid gjort allting rätt, men lärt oss av våra misstag.
TEXT: TT