Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski gör en principiell omsvängning efter att ha kritiserats för bolagets ”politiskt korrekta” beslut. Nu medger han att betaljätten gått för långt när de stoppat företag från att använda tjänsten, skriver Breakit.
Det började med att Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski kritiserade EU-politiker för att tvinga sociala medier att hårdare kontrollera sitt innehåll. Samma dag påminde opinionsbildaren Chang Frick om hur Klarna själva 2018 stoppat en jaktbutik i Piteå från att använda betaltjänsten – med hänvisning till bolagets etiska regler.
Principiell vändning
”Om Siemiatkowski sysslade med något annat än det gravt politiskt korrekta Klarna hade jag nog gillat grabben. Han har ju helt rätt i sak. Men det han kritiserar är just PK/Woke-sättet att tänka. Samtidigt tjänar han grova pengar på ett bolag som tydligt profilerat sig med just sådant här”, skrev Chang Frick på X.
Kritiken fick oväntat gehör. ”Du har ju rätt här”, svarade Siemiatkowski och erkände att tidigare beslut varit felaktiga.
Om Siemiatkowski sysslade med något annat än det gravt politiskt korrekta Klarna hade jag nog gillat grabben.
— Chang Frick (@ChangFrick) January 22, 2025
Han har ju helt rätt i sak.
Men det han kritiserar är just PK/Woke-sättet att tänka. Samtidigt tjänar han grova pengar på ett bolag som tydligt profilerat sig med just… https://t.co/X8eHBXc95O pic.twitter.com/gr6vGilypQ
Nya tydligare regler
”Med facit i hand var detta fel beslut och jag har arbetat internt för att lyfta alla sådana begränsningar”, skriver Siemiatkowski på X. ”Det ska inte vara Klarnas beslut att avgöra vad man får eller inte får sälja eller köpa. Det är politikernas.”
Klarna-vd:n förtydligar dock att bolaget fortfarande kan välja bort handlare av andra skäl, men att man ska vara ”försiktig med sådana beslut”. Den nya grundprincipen blir enkel: Får ett företag erbjuda VISA eller Mastercard ska de också kunna använda Klarna.
Trend bland techbolag
Till Expressen säger Chang Frick att han är ”positivt överraskad” över Siemiatkowskis öppenhet och tror att vi kommer se färre ”ängsliga” företag framöver.
Omsvängningen följer en större trend i techvärlden. I USA har flera storföretag nyligen ändrat kurs i värdegrundsfrågor efter Donald Trumps återkomst som president – Facebook har exempelvis slutat med faktagranskning och Amazon har lagt ner sina mångfaldsprogram.