Facebook noscript imageKnäckt bärarm bakom Gröna Lund-olycka
Nyheter
Knäckt bärarm bakom Gröna Lund-olycka
Jetline på Gröna Lund spårade ur i den allvarliga olyckan den 25 juni. Arkivbild. Foto: Stefan Jerrevång/TT
Jetline på Gröna Lund spårade ur i den allvarliga olyckan den 25 juni. Arkivbild. Foto: Stefan Jerrevång/TT

En knäckt bärarm under den främre vagnen gjorde att bergochdalbanan Jetline spårade ur vid dödsolyckan på Gröna Lund i somras. En kvinna dog och nio personer skadades i olyckan.

Bärarmen brast först på höger sida i tågets färdriktning, vilket gjorde att hjulenheten på den sidan lossnade. Sedan hände samma sak på vänster sida. Följden blev två tvärnitar efter varandra, uppger åklagaren och haverikommissionen för Ny Teknik.

– I samband med att det blir tvärnit kastas passagerarna framåt mot den så kallade säkerhetsbygeln, vilket gör att den böjer sig. Låsningen fungerar perfekt men metallen böjer sig när vuxna kastas emot den, säger åklagare Christer B Jarlås, som leder polisutredningen, till tidningen.

Tre personer föll ur. En kvinna i 30-årsåldern omkom och totalt nio personer skadades.

– Hade passagerarna haft vanliga bilbälten på sig hade de kanske inte skadats alls. Hela Jetline bygger på att de som åker sitter kvar av g-kraften, inte säkerhetsbygeln. Den finns där bara för att de inte ska kunna resa sig, säger Jarlås.

Eftersom bara en av den främre vagnens två bärarmar gick sönder spårade vagnen inte ur helt. Den knäckta bärarmen var ny och bara använd någon månad, enligt åklagaren.

Haverikommissionens Tomas Ojala uppger för Ny Teknik att man har ”en bra bild” av varför bärarmen gick av men att han inte vill ”förmedla det just nu”.

Olyckan inträffade den 25 juni. Varken polisens eller haverikommissionens utredning är i mål än. Fler tekniska undersökningar återstår. Haverikommissionens slutrapport väntas i maj eller juni.

TT Nyheter