Facebook noscript imageLämnar Patreon – nu startar Bali och Lindgren eget
Ekonomi
Lämnar Patreon – nu startar Bali och Lindgren eget
Hanif Bali och Per Lindgren startar ny plattform. Foto: Gustav Hammarsköld
Hanif Bali och Per Lindgren startar ny plattform. Foto: Gustav Hammarsköld

Podden God Ton™ lämnar plattformen Patreon och lanserade den 2 januari via X en egen plattform för kreatörer. Avgifterna blir upp till 50 procent lägre och grundarna Per Lindgren och Hanif Bali vill slippa beroendet av amerikanska techbolag berättar de i en intervju med Bulletin där de också spår svensk medias framtid.

– Vi har tidigare legat på Patreon och vi insåg allt eftersom att vi fick fler betalande följare att Patreon är väldigt duktiga på att hugga emellan utan att skapa något egentligt mervärde, säger Per Lindgren när han och Hanif Bali intervjuas av Bulletin.

Den nya plattformen Medlem.io har varit under utveckling i över två år. Enligt duon har nästan hälften av deras betalande lyssnare redan flyttat över, mindre än en vecka efter lanseringen. Flera stora namn är redan på gång att ansluta till plattformen.

Bulletin: Hur mycket billigare blir det för kreatörerna på er plattform?

– Du får en sänkning på ungefär 30 till 50 procent ställt mot om du är på Patreon, men det beror lite på vilket avtal du har med Patreon och hur du tar betalt, säger Per Lindgren.

”De äger allting”

Enligt Hanif Bali handlar skiftet också om oberoende från de stora techbolagen.

– Patreons upplägg är att de äger ju allt, du har inte tillgång till några kunduppgifter eller någonting [...] De äger allting och det är till låns för dig som kreatör och på det tar de ocker, säger han.

Bali, tidigare riksdagsledamot som numera är lokalpolitiker för Moderaterna i Österåker, har själv kodat delar av plattformen.

– Sedan i augusti har min fru sagt att hon har lånat mig tio minuter om dagen [...] annars har jag bara suttit och kodat finliret, säger han.

Dåliga erfarenheter av traditionella medier

För Hanif Bali har lanseringen av en egen plattform en djupare bakgrund i hans erfarenheter av traditionella medier. 2018, i april, sändes det första avsnittet av God Ton™.

– [Vi] startade God Ton™ under tiden då mainstreammedia var som kanske allra vidrigast mot mig. Jag kunde skriva ”bollen är rund” eller ”himlen är blå” och jag blev ifrågasatt om varför jag stödde [just den] högerextrema teorin, säger han.

Hanif Bali beskriver en särskilt talande incident från ett TV-program på Aftonbladet där han kopplades ihop med en person han aldrig träffat.

– Jag var där i ett debattprogram med Robert Aschberg. Mitt i liveshowen hade de hittat någon högerextrem figur som hade fotat mig när jag gick från riksdagsbron. Han hade skrivit ”hänger med Hanif”. Hela intervjun [hos Aftonbladet] handlade om ”varför är du högerextrem?” [...] DN ringde till och med upp två gymnasieelever som hade intervjuat mig i riksdagen, deras skola och deras föräldrar för att bekräfta att jag inte hängde med en dråpdömd nazist på riksdagsbron.

Ser efterfrågan på längre format

Per Lindgren menar att SVT inte har förstått hur människor tar till sig politik idag.

– SVT är inte riktigt kända för att vara så jävla snabbfotade. De är låsta i sina mönster och format [...] Det är ju inte skitmånga som sitter och hungrar efter ”nu ska vi få veta vad de olika politiska partierna tycker om de här frågorna, nu ska vi titta på Agendas debatt”, säger han.

Nyligen genomförde God Ton™ en två timmar lång intervju med socialdemokraten Lawen Redar om partiets förändrade retorik kring migrationsfrågan.

– Reaktionerna på det avsnittet visar att folk är svältfödda på detta. Det här är ju en vit fläck på den traditionella mediakartan [...] Om man ska mötas som politiska motståndare då ska det ske i en debattstudio i Göteborg där alla får fyra sekunders taltid, säger Per Lindgren.

Hanif Bali jämför med äldre tiders politiska debatter.

– Förr i tiden satt de ner och ställde frågor till varandra. De hade sina tjänstemän med sig [...] Det blev en stansad djuplodad diskussion om de enskilda sakfrågorna. Om du |idag] slänger in någon i ett TV-program [som SVT Opinion] så kommer det ju bara bli massa oneliners staplade på varandra, säger Bali.

Ser förändrat medielandskap

Per Lindgren jämför dagens medieutveckling med när kylskåpet ersatte iskarlarna.

– Det är som bittra iskarlar som liksom känner att de är från en svunnen tid och de har inte riktigt fattat vad som har hänt. Och lösningen när kylskåpen kommer det är att sätta klackarna i backen och skrika högt istället för att fatta att [...] det här är en utveckling ni inte kan stoppa, säger Per Lindgren.

Duon ser framför sig att politiker i allt högre grad kommer söka sig till poddar inför valet 2026.

– Om det i förra valet 2022 [var att partiledarna gjorde] några poddframträdanden [...] tror jag de nästa val kommer behöva sätta sig ner och tänka ”OK, men vilka poddframträdanden ändrar människors åsikter”, säger Hanif Bali.

Pelle Zackrisson

Pelle Zackrisson är före detta chefredaktör för Bulletin, vilket han var under 2025.

Han har tidigare även jobbat inom bland annat Mittmedia (numera Bonnier Local News), på Sveriges Radio, Riks och Nyheter Idag.