Facebook noscript imageLarmet: Vinterdäcksbrist och skenande priser väntar till vintern
Ekonomi
Larmet: Vinterdäcksbrist och skenande priser väntar till vintern
Vinterdäcksbyte. Arkivbild. Foto: Berit Roald/NTB/TT
Vinterdäcksbyte. Arkivbild. Foto: Berit Roald/NTB/TT

Nu kommer larmet om att däckbranschen dras in i brist- och inflationssnurran i Sverige. Bland annat lägger den finska däcktillverkaren Nokian om sina tillverkningslinjer inför vintern.
– Efter ett grundligt övervägande och bedömning av olika alternativ har vi beslutat att bygga upp Nokian utan närvaro i Ryssland, säger Jukka Moisio, vd och koncernchef för Nokian Tyres.

Det är inte bara i Sverige som däckbranschen varnar för vinterdäcksbrist och prishöjningar. I Norge befarar man att priserna kommer att höjas med 20 procent jämfört med 2021.

– Handelssanktionerna mot Ryssland inkluderar Ryssland och däckfabriker i Ryssland har varit dominerande när det gäller vinterdäck med nordisk gummiblandning, säger Kjetil Nilsen, säljdirektör på Nordisk däcksimport till Motorbransjen.no.

Däckkedja varnar

Däckkedjan Däckia varnar för att det kan komma att bli en allmän brist i Sverige, men att de själva borde klara vinterdäcksskiftet relativt bra.

– Som det ser ut i dagsläget kommer Däckia att ha god tillgång på vinterdäck, säger Däckias presstjänst i ett uttalande till sajten Carup.

Det mesta av materialet i svenska vinterdäck kommer från både Ryssland och det av Ryssland invaderade Ukraina. Något som påverkar både leveranstid och pris när tillverkarna lägger om tillverkningen till andra länder.

– Notera att såväl oljor, kimrök och tillsatsämnen för däcktillverkning i ganska stor omfattning kommit från Ryssland och Ukraina och att tillverkarna arbetar intensivt på att lägga om till andra leverantörer, säger Fredrik Ardefors, presskontakt hos svenska Däckbranschen till Bulletin och fortsätter:

– Självklart är dessa omstruktureringar kostnadsdrivande på kort (och kanske mellan-) sikt. Sedan ska man inte glömma att såväl högre energi- som transportkostnader påverkar totalen och att transporter dessutom kan bli längre när produktion flyttas från Ryssland.

Ardefors ser dock inget totalstopp för vinterdäcken. De som har specialdimensioner kan dock få vänta längre på sina däck än andra.

– Något totalstopp ser vi dock inte utan snarare förlängda leveranstider.

Nokian flyttar tillverkningen

I juni, efter 17 år i Ryssland, meddelade den finska däckjätten Nokian att de lämnar landet efter invasionen av Ukraina. I Ryssland tillverkades 80 procent av företagets personbilsdäck i Ryssland under 2021.

– Under de senaste månaderna har vi sett chockerande händelser i Ukraina. Vi har följt situationen med stor sorg och vi, tillsammans med hela det internationella samfundet, fördömer otvetydigt kriget, som har orsakat outsägligt lidande för så många, säger Jukka Moisio, vd och koncernchef för Nokian i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vårt kortsiktiga fokus har varit att anpassa oss till den snabbt föränderliga, mycket osäkra driftsmiljön och att behålla kontrollen över vår verksamhet i Ryssland.

Sparkar den ryske chefen

I samband med pressreleasen om att Nokian flyttar tillverkningen av däck från Ryssland, meddelade företaget att de samtidigt sparkar ryssen Andrey Pantyukhov, som varit chef över Nokian i Ryssland och Asien.

Läs även: Bildäck tömdes på luft – ny klimataktion i Göteborg

Tomas Hedlund