Facebook noscript imageLäskföretaget om kriminelle rapparen: ”En stor förebild”
Nyheter
Läskföretaget om kriminelle rapparen: ”En stor förebild”
Företaget är stolta över samarbetet med den kriminelle artisten 1.Cuz. Foto: Brand Builders Sweden och Tomas Hedlund
Företaget är stolta över samarbetet med den kriminelle artisten 1.Cuz. Foto: Brand Builders Sweden och Tomas Hedlund

Under tisdagen kunde Bulletin avslöja att familjeföretaget Brand Builders Sweden AB samarbetar med den gängkriminelle rapparen 1.Cuz. När Bulletin får tag på företaget ber de först att vi ska återkomma något senare. När vi väl får tag på Alexander Sahlin säger han att de är stolta över samarbetet.

– Vi är stolta över det, säger han till Bulletin.

Under tisdagen avslöjade Bulletin att familjeföretaget Brand Builders Sweden AB har tagit fram en energiläsk i ett samarbete med den tungt kriminelle gangsterrapparen 1.Cuz. Samt att en ICA-handlare i centrala Stockholm frontade energiläsken i sin butik.

Efter Bulletins avslöjande tog handlaren bort energiläsken direkt.

”Ett misstag av oss att inte kolla upp produkten så vi plockar bort den direkt ur våra butikshyllor”, skrev ICA-handlaren i ett mejl till Bulletin.

Stolta och vill tjäna pengar

När Bulletin når en av företrädarna för familjeföretaget Brand Builders som ligger bakom energiläsken, Alexander Sahlin, slätar han först över problematiken med att samarbeta med den tungt kriminelle gängmedlemmen Abas Abdikarim Bakar som är mannen bakom rapparen 1.Cuz.

– 1.Cuz är för oss och väldigt många människor en stor förebild, en av Sveriges största hiphop-artister. Han gör låtar med en av världens största artister, Ed Sheeran. Senast förra sommaren spelade han för 140 000 människor på två dagar. Vi tror på att ge alla människor en andra chans. Vi tycker också att han representerar en stor del av Sverige som inte blivit sedda tidigare, om man säger så. Sverige har väldigt många förorter, säger Sahlin och fortsätter:

– Vi vill att ungdomar som är den primära målgruppen inom energidrycker ska dricka det här. Då har man gjort det här konceptet i många länder tidigare där man startar upp med de som går sin egen väg i musiken. I det här fallet svensk hiphop.

Du ser inget problem i att han är gängkriminell och förkommer i gängkonflikten som eskalerade under mellandagarna förra året? Är det här en bra förebild för svenska ungdomar?
– Han är en otrolig artist som har framtiden för sig och vi har tillsammans med honom lagt upp väldigt tydliga riktlinjer om vad som gäller. Han är med på banan, det är vi också. Det är fantastiskt att man kan ändra på sig i livet, ingenting i livet är statiskt. Du kan få människor, framför allt unga människor, att dricka naturliga energidrycker.

Andra har gjort det

Alexander Sahlin menar att det är helt okej att använda sig av kriminella artister i sina kampanjer, eftersom det gjorts med utländska kriminella artister.

– Det är en metod som har använts av andra svenska företag. Den enda stora skillnaden är då att de här hiphop-artisterna är från USA. Snoop Dogg har figurerat i reklamer i Sverige och Asap Rocky likaså. Vi ser fram mot det, säger han.

Att amerikanska kriminella hiphop- och rapartister förekommer i reklam, gör det det legitimt att samarbeta med en rapartist som är med i en pågående gängkonflikt?
– Jag känner inte till den händelse som du refererar till. Jag tycker att det är positivt att vi väljer att ta fram artister som har valt att ändra på sig och ska vara en god förebild och är en god förebild.

Har inte tagit avstånd

1.Cuz har inte tagit avstånd från sitt kriminella leverne och så sent som förra året har han två domar för narkotikainnehav mot sig. Sahlin medger att han inte sett Abas Abdikarim Bakar ta avstånd från vare sig sina handlingar eller sin inblandning i den pågående gängkonflikten. Han vill helt enkelt tjäna pengar på den.

– Jag vet inte vad du refererar till. Däremot har vi en situation i Sverige som inte är bra och jag förstår inte att hiphop-artister ska bära hundhuvudet för att det ser ut som det gör. Vi har valt att fokusera på artisten 1.Cuz och han är viktig för många människor. Vi är glada att unga människor kan dricka drycker som de inte gjort tidigare.

– Som vilket annat företag som helst så är det så att vi vill tjäna pengar, vi gör det på ett innovativt sätt som tilltalar väldigt många.

Är du stolt över ert samarbete med 1.Cuz?
– Vi är stolta över det.

Läs även: Deckardrottningen Viveca Sten i infekterad arvstvist

Tomas Hedlund