Facebook noscript imageLidl fryser priser för att motverka inflationen
Ekonomi
Lidl fryser priser för att motverka inflationen
Lidl har bestämt sig för att ta kampen mot inflationen. Foto: Johan Nilsson/TT
Lidl har bestämt sig för att ta kampen mot inflationen. Foto: Johan Nilsson/TT

Efter kritiken mot matjättarna för ökningarna av matpriser svarar Lidl med ett kontroversiellt drag – de kommer att sänka eller frysa priserna på många varor. Lidls marknadsandel är liten men de menar att alla måste göra vad de kan för att motverka inflationen.

När matpriserna skenar väljer Lidl nu att gå emot strömmen och frysa eller sänka sina priser. Över 100 varor omfattas och det kan komma att bli fler. Konkurrenterna Axfood och Coop har inga omedelbara planer på att svara.

TT har intervjuat Jakob Josefsson som är vd för Lidl.

– Vi vill bidra till att pressa tillbaka inflationen och lätta på trycket för de svenska hushållen som pressats hårt av de rusande matpriserna, säger Jakob Josefsson.

De nya priserna kommer att införas måndagen den 27 mars och gäller i två månader.

Det omfattar en bredd av varor som kaffe, mjölk och kött från ett femtiotal leverantörer. De nya priserna är i snitt 11 procent lägre och vissa sänkningar är upp mot 30 procent lägre.

Coop kommer inte att svara

Coop kommer inte att följa Lidls exempel. Coop ser i stället prissänkningar som något som sker när priserna sjunker i leverantörsleden.

– Vi justerar priser när vi får prisjusteringar från leverantörerna. Vi ser flera råvaror som är på väg ner och förväntar oss då prissänkningar från leverantörerna. Vår bedömning är att vi kommer att se sänkta priser inom vissa kategorier framöver, säger Marcus Björling, pressekreterare på Coop, till TT.

Coop vill inte svara på när eller vilka sänkningar som kan bli aktuella. Men de tycker att alla kedjor har ett eget ansvar.

– Alla matvarukedjor måste få göra på sitt sätt. Vårt sätt är att ha en stark dialog med leverantörer och sätta press där, och det är vår bedömning att det kommer att leda till sänkta priser. Alla har sitt sätt att ta ansvar och det är jättebra för kunderna och konsumenterna, vi förstår att de är oroliga för den tuffa tid vi lever i, säger Björling.

Inte heller Axfood kommer att följa efter Lidl. Axfood äger Hemköp och Willys och säger sig vilja ha en långsiktig strategi.

– Det är en mycket mer prisaktiv marknad nu och det är därför vi också är så tydliga med vår långsiktiga strategi kring Willys arbete att hela tiden jobba med Sveriges billigaste matkasse. På alla produkter – inte bara ta ut några enskilda, säger Klas Balkow, vd på Axfood, till TT.

Lidls prissänkningar kommer gradvis att utökas. Totalt kommer minst ett hundratal varor att beröras.

– Vi garanterar de här frysta priserna i minst två månader och antalet varor som omfattas kan definitivt komma att utökas och bli ännu fler än de över hundra som vi meddelat i dag, säger Jakob Josefsson, vd för Lidl.

Lidl har 205 butiker spridda över Sverige. 2020 var marknadsandelen fem procent. Butikerna är ojämnt spridda utifrån hur kommuner har gett tillstånd för etableringar och det kan komma att påverka hur Lidl förmår att öka konkurrensen och trycka ner priserna.

Nyhetsredaktionen