Facebook noscript imageLindén: Gycklare vill inte längre vara hycklare
Kultur
Lindén: Gycklare vill inte längre vara hycklare
Fiona FitzPatrick och Rebecca Scheja. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Fiona FitzPatrick och Rebecca Scheja. Foto: Stina Stjernkvist/TT

En svensk artistduo med hög svansföring har ställt in en spelning i Saudiarabien. Handlar det om insikt eller skriverier? Musiketablissemanget är tyst, för duon är vänster.

Om det finns en svensk kulturadel tillhör Rebecca Scheja och Fiona FitzPatrick dess översta överklass. Den ena är dotter till Staffan Scheja, konsertpianist och tidigare prorektor för Kungliga Musikhögskolan, och den andra till Greg FitzPatrick, som var en av dem som tog in synten i Sverige.

DJ-duon Rebecca & Fiona grundades 2007 och har sedan dess rönt stora framgångar både i Sverige och utomlands. Men om det var så att de endast sysslade med musik, vilket de är mycket duktiga på, hade den här texten inte behövt skrivas.

Det faktum att Rebecca & Fiona är uttalat vänster har bidragit till att de inte bara har behandlats kärleksfullt av etablissemanget utan nästan kramats ihjäl. Men de är inte vänster i en konventionell mening, som att förespråka höga skatter och stor offentlig sektor, utan en snyggt stylad version av 1970-talet. Det handlar om socialism, feminism och – självklart – antirasism för hela slanten.

En Guccivänster som fordom radikala men nu Östermalmsboende kan le lite överseende åt. Vem har inte varit ung och radikal?

I deras gemensamma sommarprat 2018, den finaste äran svensk public service kan förläna en medborgare, betonade duon vikten av att vara ”påläst”. Så viktigt att Fiona FitzPatrick vid ett uppträdande under Pridefestivalen glatt bar en tröja med Hammaren och Skäran. Sovjetunionens symbol som har ungefär 100 miljoner döda på sitt samvete. Men det spelar ju egentligen roll, för de är unga, vänster och bar tidigare diverse kreationer med överstrukna hakkors.

Förutom det lilla faktum att ingen vettig människa skulle associera hakkorset med något annat än ond bråd död. Däremot finns det lite för många som hellre vill tala om kommunismens vackra ord än om Gulag, Lubjankafängelset och Stasi. Men till protokollet bör dock läggas att Fiona FitzPatrick bad om ursäkt och hävdade att hon ”inte tänkte så långt” när det gällde valet av klädsel. Hon skyllde på ungdomligt missförstånd och detta trots att hon är i trettioårsåldern.

Duons vurm för socialism, antirasism och socialism bidrog till att de var bokade att spela i Saudiarabien. Där skulle de uppträda tillsammans med en rad andra artister under en festival som arrangeras av landets – smaka på namnet – Underhållningsdepartement. Festivalen är en del av det globala PR-maskineri landet dragit igång efter att ha fått lite för mycket negativ uppståndelse efter styckmordet på en regimkritisk journalist.

Nu har de ställt in sin medverkan och frågorna till Rebecca och Fiona är därför: rimmade deras deltagande med vikten av att vara ”påläst” eller handlade det om storleken på gaget? Ställde man in på grund av insikt eller kritik från media? Likaså kan man fråga det svenska kulturetablissemanget: vad hade reaktionen varit om de uppträtt hos Putin? Troligtvis får man inget svar. Men det är hög tid att sluta adla artister till politiska tänkare. För att citera William Shakespeares Othello:

”Schas, försvinn! Bort! Musikanterna ut.”

David Lindén

Jag är författare och historiker. På Bulletin är jag kulturchef.

Kan nås på david@bulletin.nu