Är han vår tids Bert Karlsson? Är han galen eller är han Clark Olofsson? Dokumentären om Escobar inc:s svenske vd är antingen mästerlig mediemanipulation eller god journalistik.
Det går att tjäna pengar på allt och inte minst på döda kändisar, oavsett vad de har gjort. Tänk bara på andravärldskrigetbjäfs där till exempel den traditonella hakkorssymbolen ibland tillsammans med Hiler används som marknadsföringsploj i Indien eller, min egen favorit, konstnären Andy Warhols porträtt av Mao Zedong. Avstånd i tid och rum har en tendens att vara förlåtande och rättmätig avsky kan med en portion ignorans ersättas med lustighets- för att inte säga coolhetsfaktor. Talande för det sistnämnda är att Stockholm för några år sedan hade ett uteställe som hette KGB.
Bolaget Escobar inc har förstått detta. Det grundades för att kapitalisera på minnet av den colombianske knarkbaronen Pablo Escobar (1949–1993) som ett tag var världens rikaste man med ett antal tusen människoliv på sitt samvete. Initiativtagaren är Escobars bror Roberto som var chef för Pablos egen mördarpatrull, som under årtionden höll Colombia i ett järngrepp. Vd:n för Escobar inc är en 28-årig svensk vid namn Olof K Gustafsson och han har under ett år följts av filmarna Carl Fridsjö och Joel Silberstein Hont.
Det lilla som går att verifiera om Gustafsson är att han började sin karriär i Stockholm som tonåring med att sälja serietidningar och gjorde en del spektakulära intervjuer där han lovade att han skulle bli dollarmiljardär. Sedan blir det ett sammelsurium av flådiga miljöer från Dubai och Los Angeles för att sluta där allt började hemma på Ekerö i Stockholm. Men det är ändå ett skickligt gjort personpoträtt av en uppenbart driven person som man inte blir klok på. Kanske är det för att jag är svensk och för att använda en typisk Gustafssonsk förolämpning ”lagom”, men inte ”CP-sosse”, där det sistnämnda är hans omdöme om sin pappas politiska värderingar.
Med sin ryska fru flyttade han ett tag till Stockholm och körde runt i en gul Ferrari och gav ett antal intervjuer som faktiskt är googlebara. Det är nu det spännande infinner sig: Escobar inc hamnar i tvist med Klarna och levererar bland annat inte telefoner till de kunder som har beställt dem. Gustafsson bearbetar samtidigt den svenska mediemarknaden och han är så otrolig att man inte kan slita sig irån vad han säger. En riktig ordjonglör som får programledare och journalister att skratta chockat samtidigt som det är svårt att tro på vad han säger. Kort och gott en riktig citatmaskin och min personliga favorit gäller att förhandla med familjen Escobar:
– Om du tror att du har bollar av stål så vissa dessa.
På slutet lämnas tittarna med frågetecken och någon form av sorg. Det är uppenbart att Gustafsson en gång i tiden ville vara en svensk företagare och att han hade en svår konflikt med sina föräldrar. Men vad är han idag? Skurk, briljant eller mytoman? Paralleller till företagare som Bert Karlsson alternativt kriminella likt Clark Olofsson hoppar upp i huvudet. Har han genomfört skicklig mediemanipulation eller har han dragit ner brallorna på sig själv?
Jag vet faktiskt inte.