Facebook noscript imageM sågar ny trafiksatsning i Stockholm: ”Ideologiskt drivet projekt”
Nyheter
M sågar ny trafiksatsning i Stockholm: ”Ideologiskt drivet projekt”
Oppositionsborgarrådet Christofer Fjellner (M) riktar skarp kritik mot det rödgröna Stockholmstyrets nya satsning på att minska ”bilismen” i stan. Foto: Fredrik Sandberg/Emilia Öije Bergqvist/TT/Region Stockholm
Oppositionsborgarrådet Christofer Fjellner (M) riktar skarp kritik mot det rödgröna Stockholmstyrets nya satsning på att minska ”bilismen” i stan. Foto: Fredrik Sandberg/Emilia Öije Bergqvist/TT/Region Stockholm

Stockholms rödgröna styre vill satsa 535 miljoner på att programmera om trafikljusen så bussar alltid får grönt. Men oppositionen är kritisk. – Ett ideologiskt drivet projekt som slösar bort en halv miljard, säger Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd.

Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) presenterar en omfattande satsning som ska förändra hur stockholmarna tar sig fram i staden. I budgeten för 2026 avsätts 535 miljoner kronor för att minska biltrafiken och öka cyklandet, rapporterar DN.

En av de största åtgärderna är att trafikljusen ska programmeras om så att stombussar – de viktigaste busslinjerna med hög turtäthet – och spårvagnar alltid får grönt ljus.

– Det är dålig ekonomi att låta 100 personer sitta och vänta i en buss när det står en bil framför och blockerar. Här ska bussen få förtur, säger Strömgren enligt DN.

”Slösar bort en halv miljard”

Men oppositionen är starkt kritisk till satsningen. Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd i Stockholm stad, anser att projektet riskerar att slösa skattepengar.

– Det är ett ideologiskt drivet projekt som riskerar att slösa bort en halv miljard på bland annat tvångszoner i trafiken. Stockholm behöver både en stark kollektivtrafik och fungerande framkomlighet för biltrafiken, säger Fjellner i en kommentar till Bulletin.

Han menar att staden har viktigare problem att lösa.

– Stockholm har många akuta problem som styret borde fokusera på att lösa i stället: en utbredd otrygghet, en socialtjänst i kris, sjunkande skolresultat och en skenande skuldsättning, säger Fjellner.

Oro för utryckningsfordon

Fjellner lyfter också oro för hur utryckningsfordon ska prioriteras i systemet.

– För oss är det självklart att ambulanser, brandbilar och polis alltid ska ha högsta prioritet i trafiken. Om systemet gör det svårare för blåljusfordon att ta sig fram riskerar man både liv och trygghet – och det är helt oacceptabelt, säger Fjellner till Bulletin.

Frågan om prioritering av utryckningsfordon är särskilt känslig sedan Stockholms innerstad i somras drabbades av en ambulanskris – endast en ambulans var i tjänst för hundratusentals boende.

Läs även: Bara en ambulans i Stockholm city: ”Måttet rågat”

MP: Bil ”väldigt ineffektivt”

Strömgren motiverar satsningen med att ”bilismen” måste minska snabbare. Biltrafiken i innerstaden har minskat med 12 procent de senaste tio åren, vilket enligt honom inte räcker.

– Vi behöver satsa på trafikslag som är effektiva. Bil är väldigt ineffektivt och släpper ut en massa avgaser som gör oss sjuka, säger Strömgren till DN.

Han pekar på att fordonstrafiken står för hälften av Stockholms klimatutsläpp. Som argument för att investeringen är lönsam hänvisar han till studier från Köpenhamn som visar att varje investerad krona i cykelinfrastruktur ger åtta kronor tillbaka, enligt DN.

M: Barnfamiljer drabbas

Fjellner håller inte med om beskrivningen av bilen som ineffektiv.

– Jag tror väldigt få kör bil i Stockholm för nöjes skull. Bilen är en nödvändighet för många stockholmare – för barnfamiljer, för äldre, för småföretagare och för alla som behöver ta sig fram på tider eller sträckor där kollektivtrafiken inte räcker till, säger oppositionsrådet till Bulletin.

Han varnar för att åtgärderna kommer skapa längre restider och mer frustration för de som är beroende av bil i vardagen.

Mindre plats för bilar

För cyklister och fotgängare innebär satsningen nya och bredare gång- och cykelbanor, enligt DN. Bussar ska få mer yta, delvis på bekostnad av parkeringsplatser.

Bilister i Stockholm kan vänta sig mindre yta, sänkta hastigheter, fartgupp och färre parkeringsplatser. Staden överväger även att begränsa var bilar får köra, likt system i Gent och Bryssel.

Cecilia Aspegren

Journalist.