
Stockholms oppositionsborgarråd Dennis Wedin (M) vill att landsbygdskommuner använder statliga bidragspengar för att bygga fler laddstationer. Lokala politiker ser andra prioriteringar för välfärdspengarna, skriver Aftonbladet.
Efter nyårens långa köer vid laddstationerna i Malung väcks nya förslag för att lösa elbilsinfrastrukturen. Enligt Aftonbladet stod hundratals Tesla-ägare i timslånga köer när de skulle resa hem från fjällsemestern, något som nu får stockholmspolitikern Dennis Wedin (M) att agera.
– Det är ett faktum att det finns för få laddmöjligheter och det försvårar för människor att ha elbil i Sverige, säger Wedin till tidningen.
Kritiserar attityden mot elbilsägare
– Det har blivit för mycket raljerande om stockholmare som står i köer. Man borde vara glad varje gång en stockholmare skaffar en elbil. Det är bra för klimatet, det är bra för den gröna omställningen och då borde fler hjälpa till med arbetet så att fler skaffar fossilfria färdmedel, säger han till Aftonbladet.
Föreslår finansiering via bidrag
Wedin vill att kommunerna använder statliga bidragspengar för att finansiera utbyggnaden av laddstationer. Han menar att satsningen skulle gynna både miljön och lokala näringslivet.
– Det är ’win-win’ att bygga ut. Det är en möjlighet att erbjuda ett större utbud av restauranger. Det skapar arbetstillfällen eftersom folk stannar i den egna kommunen, säger han till tidningen.
Kommunerna prioriterar välfärden
I de berörda kommunerna möts förslaget av tveksamhet. Mikael Östling (M), kommunalråd i Malung-Sälen, ifrågasätter sin partikollega och påpekar att kommunen redan gör insatser:
– Man sitter på en punkt och tycker att andra ska lösa problemet åt dig. Frågan är hur mycket man ska bygga ut för att anpassa för ett par få dagar, säger han till Aftonbladet.
Vansbros kommunalråd Markus Kock (S) framhåller andra behov i kommunen:
– Vi har andra hål att fylla inom välfärden för att se till att vi kan leverera en god service till våra medborgare, säger han till tidningen.
Enligt Aftonbladet har flera kommuner längs vägen till Sälen redan satsat på laddinfrastruktur genom projektet ”Gröna vägen”, med stöd från Energimyndigheten. Malung-Sälen har dessutom upplåtit kommunal mark till både Tesla och andra laddoperatörer till förmånliga villkor.