Facebook noscript imageM-toppen rasar mot SL-slöseriet: ”Sticker i ögonen”
Ekonomi
M-toppen rasar mot SL-slöseriet: ”Sticker i ögonen”
Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i region Stockholm. Foto: Simon Rehnström/SvD/TT
Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i region Stockholm. Foto: Simon Rehnström/SvD/TT

Stillastående tåg sedan i påskas och månatliga inköp av ersättningsbussar till Saltsjöbanan gör att Stockholms skattebetalare tvingas betala mer än 14 miljoner kronor i månaden till Stockholms spårvägar. – Det sticker verkligen i ögonen, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) till Bulletin.

Sedan april står Saltsjöbanans tåg stilla – men miljonerna fortsätter rulla in till entreprenören. Enligt uppgifter från Mitt i Stockholm betalar SL 3,5 miljoner kronor månaden till entreprenören Stockholms spårvägar trots att tågen inte rullar, samtidigt som ersättningsbussarna kostar ytterligare 11 miljoner kronor månaden.

– Om uppgifterna stämmer så sticker det verkligen i ögonen. På resenärerna, på skattebetalarna och på mig personligen. Det här måste man gå till botten med, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Stockholm i en kommentar till Bulletin.

Kritik mot rödgröna nedskärningar

Enligt Tamsons tyder situationen på större strukturella problem inom kollektivtrafiken och att avtalsstrukturen behöver ses över.

– Överlag tror jag att hela kollektivtrafiken behöver ett omtag för att bättre återspegla resenärernas behov och öka dess attraktivitet. Särskilt efter alla de stora nedskärningar som Socialdemokraterna och Miljöpartiet genomfört i Stockholm, säger han till Bulletin.

Kostnaderna för den havererade Saltsjöbanan har enligt Mitt i uppgått till 107,6 miljoner kronor mellan 15 december och 31 juli – motsvarande 14,4 miljoner kronor per månad.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) försvarar betalningarna och tycker enligt Mitt i att det är ”naturligt” att SL betalar entreprenören trots haveriet.

– Det pågår intensivt arbete även om den ordinarie trafiken inte rullar och operatören får ersättning för sin del av arbetet, säger Fendert enligt lokaltidningen.

”Regelrätta slöserier”

När det gäller vem som bär det politiska ansvaret för den kostsamma situationen pekar Tamsons på trafikregionrådet.

– Till syvende och sist är det högsta ansvarigt trafikregionråd som ska se till att tåg och bussar rullar och att kostnaderna för skattebetalarna inte rinner iväg i regelrätta slöserier som det här, säger M-politikern till Bulletin.

Enligt Mitt i stoppades Saltsjöbanan första gången i januari 2023 för renovering och dubbelspårsbygge. Efter återöppning i december 2024 har trafiken drabbats av upprepade stopp på grund av problem med smörjbalans som orsakat onormalt hjulslitage.

Cecilia Aspegren

Journalist.