Daimlers svenske vd Ola Källenius har efter diskussioner med Northvolt i stället valt att köpa in sig i den europeiska batteritillverkaren ACC, som till lika delar kommer att ägas av biljätten Mercedes och två andra europeiska bilföretag.
Ola Källenius på Daimler har talat med flera batteritillverkare inklusive svenska Northvolt och Britishvolt men har valt Automotive Cell Company (ACC) som passar Mercedes ägare Daimler bäst. Produktionen av batterier vid ACC kommer att täcka större delen av biljätten Mercedes behov av batterier. Men Källenius, som citeras i Financial Times, dömer inte ut möjligheten att flera andra samarbeten kan bli aktuella.
– Det nya samarbetet tillåter Daimler att säkra tillgången till batterier och att utnyttja skalfördelar samt att förse våra kunder med en överlägsen batteriteknologi, säger Daimlers vd Ola Källenius.
Mercedes Benz, som ägs av Daimler, är berett att fasa ut förbränningsmotorn vid slutet av detta decenium om marknaden tillåter det.
Bli oberoende
Det borgar för att Europa kan bli bilindustrins hjärta. Mercedes har köpt 33 procent i batteritillverkaren ACC som är ett europeiskt samarbete med Stellantis, vilket ägs av Fiat, Peugeot och Chryslers bolag, och det franska oljebolaget Total. Bolaget kommer att ha en kapacitet om 120 gigawatt år 2030. Detta beskrivs som ett steg för Mercedes att nå sitt mål om en kapacitet om 200 gigawatt år 2030 men också att bli mer oberoende av övriga batteritillverkare.
ACC-projektet kräver investeringar om drygt sju miljarder euro men Mercedes förväntar sig att den egna insatsen kommer att hamna på mindre än en miljard euro. Det ger också Mercedes en möjlighet att utveckla egna batterier med nya kemiska lösningar och stack-design. Mercedes mål är att mer än 90 procent av bilarna ska byggas på en och samma plattform.
Stellantis är ett franskt, amerikanskt och italienskt bolag med säte i Amsterdam i Nederländerna.
En av ACC:s batterifabriker kommer att ligga i Douvrin, en industristad i norra Frankrike och tidigare känd för sin kolbrytning, i regionen Pas-de-Calais. Bolaget kommer att tillverka batterier från och med 2023 och därmed skapa 1 440–2 000 nya jobb 2030. EU prioriterar tillverkning av batterier inom sina gränser så att inte all tillverkning hamnar i händerna på kineserna, vilka för närvarande dominerar marknaden.
Hittills har franska staten och regionen investerat 1,2 miljarder euro respektive 120 miljoner euro. En annan fabrik kommer att ligga i Kaiserslautern i Tyskland, nära Stellantis tillverkning av Opelbilar.
VW beställt hos Northvolt
Volkswagen gjorde en beställning på batterier för 121 miljarder svenska kronor hos Northvolt i mars i år. Sammanlagt hade Northvolt i augusti fått in order till ett värde om 230 miljarder kronor.
I juni i år skaffade ”Northvolt Ett” 23 miljarder kronor i finansiering för att utöka fabrikens kapacitet till 60 gigawatt. Sammanlagt har över 50 miljarder kronor investerats i Northvolt trots att jättefabriken i Skellefteå ännu inte har kommit igång.
fakta
Gigawatt
En gigawatt ger lika mycket effekt som 3 125 solpaneler eller 363 vindkraftverk, eller 1,3 miljoner hästkrafter ( 1 hästkraft motsvarar 746 watt).
1 terawatt = 1 000 gigawatt