
Nära ett år efter att en ubåt tillhörande företaget OceanGate imploderade under en expedition till Titanic meddelar miljardären Larry Connor att han ämnar anordna en ny ubåtsresa till vrakplatsen. Målet är att bevisa att industrin har blivit säkrare.
– Jag vill visa människor världen över att även om havet är extremt kraftfullt, så kan det också vara underbart och njutbart och på ett vis verkligen livsförändrande om du gör det på rätt sätt, säger Larry Connor till Wall Street Journal.
Miljardären, en fastighetsinvesterare från den amerikanska delstaten Ohio, säger att han och Patrick Lahey, medgrundare till företaget Triton Submarines, kommer att besöka vrakplatsen som befinner sig på ett djup av mer än 3 800 meter. Resan kommer att genomföras i en ubåt byggd för två personer.
Inför resan har Lahey byggt farkosten Triton 4000/2 Abyssal Explorer till ett värde av drygt 200 miljoner kronor. Enligt Connor ska farkosten kunna användas för återkommande resor ner till vraket.
Fastighetsmiljardären menar att hans resepartner har planerat och arbetat på resan i över ett decennium, men att det tidigare varken har funnits nödvändig teknologi eller material för att kunna konstruera den farkost de nu tänker använda.
– Du kunde inte ha byggt den här ubåten för fem år sedan, säger han.
Vill bevisa resans säkerhet
Duon vill nu bevisa att färden ner till det världsberömda skeppsvraket på Atlantens botten kan genomföras på ett säkert sätt, rapporterar New York Post. Larry Connor har dock inte förtäljt när resan kommer att äga rum.
Beskedet om den inplanerade resan kommer knappt ett år efter olyckan med undervattensfarkosten Titan tillhörande företaget OceanGate, som imploderade under en expedition ner till Titanic den 18 juni 2023. Samtliga fem passagerare omkom i olyckan, däribland OceanGates vd Stockton Rush.
Enligt Patrick Lahey ringde Larry Connor honom några dagar efter tragedin med uppmaningen om att bygga en bättre farkost som kan genomföra resan vid återkommande tillfällen.
Patrick Lahey var en av de kritiker som anklagade OceanGate för bristande säkerhetsrutiner efter olyckan. Industriexperter och en visselblåsare inom företaget hade tidigare uttryckt oro för farkostens säkerhet.
Utöver vd:n Stockton Rush dog också den brittiske affärsmannen Hamish Harding, den franske djuphavsutforskaren Paul-Henri Nargeolet, den brittisk-pakistanske affärsmannen Shahzada Dawood samt Dawoods 19-årige son Suleman i implosionen.