
Drivmedelsjätten ST1 tvingas pausa sitt samarbete med Vattenfall kring en planerad anläggning för grönt flygbränsle. Bristande efterfrågan och höga produktionskostnader ligger bakom beslutet, rapporterar Dagens Industri.
Det finländska drivmedelsbolaget ST1 avbryter planerna på att producera förnybart elektroflygbränsle tillsammans med statliga Vattenfall. Den tilltänkta anläggningen i Västsverige skjuts på framtiden.
För svag marknad
– Efter en första bedömning kändes det realistiskt. Men vi fortsätter inte projektutvecklingen just nu, säger Linda Werner, chef för utvecklingsprojekt inom förnybara bränslen på ST1, till Dagens Industri.
Enligt Werner är huvudskälet att marknaden inte är mogen. Det saknas stabil efterfrågan och utvecklingen tar längre tid än företaget räknat med.
Kostnadsläget avgörande
– Än så länge är produktionskostnaderna alldeles för höga för att konkurrera med konventionella fossila eller andra förnybara bränslen utifrån nuvarande marknadsförutsättningar. Vi tror dock fortsatt absolut på elektrobränslen på längre sikt och kommer att följa utvecklingen, säger Werner.
Både danska energikoncernen Ørsted och Vattenfall har nyligen stoppat liknande storskaliga projekt inom elektrobränslen.
ST1 utesluter inte framtida investeringar i elektrobränslen om förutsättningarna förbättras. Företaget driver redan ett bioraffinaderi i Göteborg värt fyra miljarder kronor. Tillsammans med SCA planeras även en anläggning i Timrå för produktion av hållbara flygbränslen.