Det svåra ekonomiska läget med lågkonjunktur och inflation bidrar till att svenskarna håller allt hårdare i sina slantar. Prognosen från Svensk Handels julrapport visar att försäljningen av julklappar väntas minska med en miljard jämfört med i fjol.
Julen närmar sig med stormsteg och veckorna inför julafton är en av butikernas och dagligvaruhandelns viktigaste försäljningsveckor under året. Men allt fler håller hårt i sina plånböcker då det ekonomiska läget fortsatt ser oroligt ut.
Enligt Svenska Handels julrapport för 2022 så prognostiseras svensk handel inför jul att minska med en miljard kronor jämfört med i fjol. Förra året uppgick handeln till 23 miljarder kronor vid samma tidpunktt, nu ligger den enbart på 22 miljoner, vilket är ett väsentligt tapp.
– Många handlare vittnar om oerhört tuffa tider just nu. Elpriser som skjuter i höjden och kommande hyresökningar skapar en stor oro. Den julhandel vi nu befinner oss i är därför i år särskilt viktig. Vi hoppas nu på en god jul för landets alla handlare, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
E-handel populärt
Under covidpandemin lärde sig allt fler hur man handlar över nätet och trenden verkar ha etsat sig fast. 7 av 10 konsumenter uppger att de kommer att handla julklappar online. Det har även blivit allt mer populärt att göra sina julklappsinköp i samband med Black Friday, då priserna är nedsatta.
– Det är givetvis glädjande för många av våra medlemmar som bedriver e-handel att intresset kring att handla online fortsätter att växa, inte minst givet den tuffa internationella konkurrens som finns. I rapporten går även att läsa att fler kommer att handla sina julklappar i lokala butiker, vilket visar på att vi i våra konsumentmönster uppskattar såväl fysisk som digital handel, säger Sofia Larsen.
Läs även: Bröder i Fakhro-klanen åtalas för ytterligare ett bostadsbedrägeri