Facebook noscript imageMiljöforskare: Höj bensin- och dieselpriserna
Ekonomi
Miljöforskare: Höj bensin- och dieselpriserna
Forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet vill se kraftigt höjda priser på fossila drivmedel för att driva på omställningen till elbilar. Foto: Fredrik Persson/TT
Forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet vill se kraftigt höjda priser på fossila drivmedel för att driva på omställningen till elbilar. Foto: Fredrik Persson/TT

Försäljningen av elbilar minskar medan bensinbilar ökar kraftigt. Sverige riskerar missa klimatmålen om inte drivmedelspriserna höjs, skriver forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet i en debattartikel i Dagens Nyheter.

Trenden är tydlig – svenskarna väljer bort elbilar till förmån för bensinbilar. Detta kan få allvarliga konsekvenser för klimatomställningen, varnar Tobias Gustavsson Binder, expert på transportsektorns klimatomställning, tillsammans med mobilitetsexperten Anders Roth och avgasexperten Åke Sjödin vid IVL Svenska Miljöinstitutet.

I debattartikeln pekar forskarna på oroväckande siffror. Andelen elbilar i nybilsförsäljningen har sjunkit från 38 till 34 procent det senaste året. Samtidigt utgör bensinbilar och laddhybrider nu hela 58 procent av nybilsförsäljningen.

”Fastnar i långvarigt beroende av fossil bensin”

”Med nuvarande politik riskerar vi att fastna i ett långvarigt beroende av fossil bensin”, varnar forskarna. Till skillnad från dieselbilar saknar bensinmotorer förnybara alternativ utan omfattande ombyggnader. Eftersom en genomsnittsbil rullar i 19 år kan dagens bilköp påverka klimatomställningen ända till 2043 – året efter att EU kräver nollutsläpp från vägtrafiken.

Forskarnas krav på regeringen

IVL-forskarna presenterar tre konkreta krav på regeringen. De vill se kraftigt höjda priser på fossil bensin och diesel för att driva på elektrifieringen. Dessutom kräver de att elbilsbonusen återinförs, men med särskilt fokus på elbilar med mindre batterier för att bromsa utvecklingen mot allt större elbilar. Den elbilsbonus för landsbygden som regeringen aviserat räcker inte, menar de. Slutligen efterlyser forskarna nya styrmedel för att främja syntetisk biobensin, eftersom drivmedelsbolagen idag saknar incitament att investera i förnybara alternativ.

Om inte kraftfulla åtgärder vidtas nu riskerar Sverige att missa sina klimatmål, samtidigt som bilägare kan tvingas skrota relativt nya fordon i förtid för att klara EU:s kommande utsläppskrav, menar forskarna.

Cecilia Aspegren

Journalist.