Miljonbonusar kan skapa inflation Sydkorea

Samsungs högkvarter i Suwon, Sydkorea. Foto: Oskar Alexanderson (CC BY-SA 2.0)
Chipgiganterna Samsung och SK Hynix delar ut enorma bonusar till sina anställda efter AI-boomen. Nu varnar Sydkoreas centralbank för att utbetalningarna riskerar att driva upp inflationen, rapporterar CNBC.
Både Samsung och SK Hynix har slutit löneavtal med sina fackliga motparter. Avtalen innebär att ungefär tio procent av rörelsevinsten avsätts till bonusar – vilket enligt The Korea Herald kan resultera i bonusar i miljonklassen för enskilda anställda.