Facebook noscript imageMiljöpartiet anklagar högern för tågkaos
Politik
Miljöpartiet anklagar högern för tågkaos
Miljöpartiets språkrör Amanda Lind och Daniel Helldén. Bild: Claudio Bresciani / TT
Miljöpartiets språkrör Amanda Lind och Daniel Helldén. Bild: Claudio Bresciani / TT

Efter nyårshelgens tågkaos går Miljöpartiets språkrör ut och anklagar högern för att ligga bakom problemen – men inte dagens konservativa höger utan Reinfeldts borgerliga allians som hade makten fram till 2014.

Under nyårshelgens snöoväder drabbades tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg av stora problem med inställda avgångar och kraftiga förseningar, framförallt på grund av isbildning på en kontaktledning i Laxå.

– Det är ispansar på kontaktledningen. Det är väldigt hård is som blir som ett extra rör som omsluter ledningen, sade Trafikverkets presschef Bengt Olsson till Expressen.

I en debattartikel med rubriken ”Tågkaoset beror på högerns katastrofbeslut” som Expresen publicerar på onsdagen anklagar Miljöpartiets språkrör Amanda Lind (MP) och Daniel Helldén (MP) samt partiets trafikpolitiska talesperson Linus Lakso (MP) högern för tågkaoset.

Men den här gången åsyftas inte den sittande högerregeringen – utan Fredrik Reinfeldts borgerliga alliansregering som hade makten mellan 2006 och 2014, varefter Miljöpartiet regerade tillsammans med Socialdemokraterna från 2014 fram till 30 november 2021, då en minoritetsregering ledd av Magdalena Andersson (S) tog över.

”Samtidigt som Trafikverket bildades år 2010, privatiserades också järnvägsunderhållet. Kombinationen av dessa två åtgärder, och framför allt att de genomfördes samtidigt, är en av förklaringarna till varför järnvägen är i så dåligt skick i dag” skriver debattörerna och fortsätter:

”Att skicka underhållet på entreprenad var ett katastrofalt beslut av högerpartierna, vars konsekvenser svenska tågresenärer i dag får betala med allt mer av sin tid.”

I artikeln föreslår Lind, Helldén och Lakso även en utredning av en uppdelning av Trafikverket till Banverket och Vägverket, ett återförstatligande av järnvägsunderhållet samt slopat vinstkrav för SJ.

Johannes Nilsson

Reporter.