Trafiken står helt still på vissa vägsträckor mot hamnarna vid engelska kanalen, visar trafikövervakningsbilder. Under helgen var kön uppemot 15 kilometer och eller längre.
Milslånga lastbilsköer har bildats i riktning mot hamnarna Dover och Folkestone på den engelska sidan av den engelska kanalen sedan årsskiftet. Köerna är så långa att de nu syns på satellitbilder, rapporterar Metro.
Godstrafiken har tagit fart igen efter juluppehållet, men det är främst nya Brexitrelaterade kontroller som anses vara orsaken till de ökande förseningarna. Sedan årsskiftet utförs mer omfattande kontroller av fraktföretagen vid gränsen mellan Storbritannien och EU.
”Det är helt och hållet på grund av Brexit – du kan inte skylla på något annat än Brexit”, säger en lastbilschaufför till Independent.
När antalet lastbilar ökar implementerar de lokala myndigheterna i Kent speciella regler för att reglera lastbilstrafiken. Tunga fordon får bara använda de engelska motorvägarnas vänstra fil, vilket lett till en ännu längre kö.
I took this just after 3 today. Its the third day it’s been like this. I got stuck in it yesterday when it was in both lanes. pic.twitter.com/KPYtxsaV9v
— Stuart (@herbivore_84) January 20, 2022
En modellering utförd av företaget Simul8 förutspår att om varje lastbilskontroll vid de engelska hamnarna ökar med 20 minuter, kommer det att medföra att fordonen fastnar i upp till 20 dagar på väg dit. En kö på 70 000 fordon är en möjlighet, när handelsvolymerna återhämtat sig till nivåerna innan Brexit, rapporterar branschtidningen The Loadster.
Situationen förväntas förvärras ytterligare i höst när EU:s nya system för in- och utpassering (EES) träder i kraft, skriver ITV. Då kommer även biometriska kontroller av samtliga passagerare från länder utanför EU, som Storbritannien, att genomföras vid hamnarna.
Läs även: Brittiskt brev till tyskar: Bli lastbilsförare