Facebook noscript imageMP:s dyra satsning – vill stoppa dödsfall i tunnelbanan
Ekonomi
MP:s dyra satsning – vill stoppa dödsfall i tunnelbanan
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) vill se plattformsbarriärer i Stockholms tunnelbana, en satsning som kan kosta hundratals miljoner kronor. Foto: Helena Landstedt/Jonas Ekströmer/TT
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) vill se plattformsbarriärer i Stockholms tunnelbana, en satsning som kan kosta hundratals miljoner kronor. Foto: Helena Landstedt/Jonas Ekströmer/TT

Efter återkommande dödsfall i Stockholms tunnelbana kan samtliga stationer få plattformsbarriärer. Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) driver frågan, men tekniska utmaningar och höga kostnader komplicerar genomförandet. Det rapporterar Dagens Nyheter.

Plattformsbarriärer kan komma att bli standard i Stockholms tunnelbana – en satsning som kan kosta hundratals miljoner kronor, skriver DN. Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) har gett trafikförvaltningen i uppdrag att utreda införandet av fysiska skydd mellan perrong och spårområde.

Stora tekniska utmaningar

De tekniska utmaningarna är betydande. Krökta plattformar och olika typer av tunnelbanetåg med varierande dörrplacering försvårar implementeringen.

– En utmaning är att vi har två olika typer av tunnelbanetåg, det gör att dörrparen finns på olika platser, säger Anton Fendert till DN.

Lösningen innebär högre kostnader

För den planerade gula linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö beräknas barriärer kosta cirka 350 miljoner kronor för sex stationer. Kostnaden för befintliga stationer väntas bli ännu högre på grund av tekniska anpassningar.

Stockholm City och Stockholm Odenplan, som redan har barriärer, har inte haft några påkörningar sedan invigningen 2017. Detta kan jämföras med övriga tunnelbanenätet där i genomsnitt 20 personer årligen blir påkörda.

Befintligt AI-system förhindrar självmordsförsök

Samtidigt har SL:s nuvarande AI-system redan visat sig effektivt. Enligt siffror från trygghetscentralen har man förhindrat 32 självmordsförsök. – Det handlar inte bara om suicidförsök, även berusade personer som riskerar att hamna på spåren har hejdats. Det verkar fungera väldigt bra, säger Anton Fendert till DN.

Cecilia Aspegren

Journalist.

fakta

Påkörningar i SL:s spårtrafik 2015–2024

Antal påkörningar (varav suicidförsök)

2015: 51 (28)

2016: 37 (23)

2017: 49 (32)

2018: 32 (23)

2019: 40 (29)

2020: 39 (30)

2021: 28 (18)

2022: 36 (24)

2023: 31 (22)

2024: 21 (17)

Källa: Dagens Nyheter