
Miljöpartiet föreslår nationellt handelssystem för koldioxidutsläpp – företagen ska betala för utsläppen medan intäkterna går tillbaka till hushållen. Det skriver partiets språkrör Amanda Lind och Daniel Helldén i en debattartikel i Dagens Nyheter.
Miljöpartiet anser att dagens reduktionsplikt, som tvingar drivmedelsbolag att blanda in biodrivmedel i bensin och diesel, har tjänat ut sin roll. I debattartikeln föreslår språkrören Lind och Helldén istället ett nationellt utsläppshandelssystem.
”Den nuvarande reduktionsplikten ställer krav på inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel, och är lika för alla. Det har slagit hårdare mot de som inte har alternativ till fossilbilen,” skriver de i DN.
Företagen ska betala för utsläppen
Förslaget från Miljöpartiet innebär att ett tak sätts för hur mycket koldioxid som får släppas ut, och sedan får marknaden avgöra priset på utsläppsrätter.
”Genom att sätta ett tak på hur mycket som får släppas ut låter man marknaden avgöra priset på utsläppsrätter. Det gör i sin tur att företag får kraftiga incitament att investera i det som är bra för klimatet,” framhåller språkrören i debattartikeln.
Enligt Miljöpartiet skulle systemet generera miljarder årligen som kan gå tillbaka till svenska hushåll, särskilt de som har svårt att ställa om.
Landsbygden och låginkomsttagare prioriteras
Miljöpartiet lyfter i debattartikeln fram att alla i Sverige inte har samma möjligheter att ställa om till klimatvänliga alternativ.
”De som bor i områden med begränsad eller ingen kollektivtrafik har svårt att välja bort bilen och de med små ekonomiska marginaler har större utmaningar att betala för det som är bäst för klimatet,” skriver Lind och Helldén.
De menar att deras förslag skulle innebära att ”just de som har störst utmaning att transportera sig på klimatvänliga sätt få ta del av intäkterna från utsläppshandeln”.
Nationellt system innan EU-reglerna träder i kraft
I debattartikeln lyfter Miljöpartiet fram att EU:s utsläppshandel kommer utvidgas till transportområdet år 2027, vilket de ser som ett tillfälle att införa ett eget nationellt system.
”Det ger oss ett gyllene tillfälle att införa ett eget nationellt utsläppshandelssystem som löper parallellt och kan styra mot de utsläppsminskningar vi som land behöver göra,” skriver språkrören.
Miljöpartiet menar att utsläppshandel har ”ett brett stöd från såväl nationalekonomer, klimatforskare och miljörörelsen samt från regeringens egen klimatutredare.”
MP: Tidöpartierna ”gynnar det fossila”
I debattartikeln riktar Miljöpartiet också kritik mot regeringens klimatpolitik.
”Tidöpartierna har gynnat det fossila på bekostnad av hållbara alternativ som kollektivtrafik och elbil. Det behöver inte vara så,” skriver språkrören.
De avslutar med en uppmaning till regeringen: ”Vi är redo att göra det som krävs – frågan är om regeringen är det?”