MSB:s sajt Krisinformation.se har fått backa efter att man hamnat i ett Twitter-gräl där en frågeställare anklagades för att vara faktaresistent. ”Du är inte ensam arg man ikväll. Välj en annan plattform. Det är inte svårt, jag lovar” skrev kontot @krisinformation bland annat.
Diskussionen började med att en Twitter-användare anklagade Krisinformation.se för att sprida falsk information om användningen av munskydd under coronapandemin, samt huruvida viruset kan vara luftburet.
Efter några inlägg blir tonläget allt hetsigare, och sajtens konto svarar: ”Liknelsen av Krisinformation som megafon är träffande. Du vrålar nu i megafonen Twitter. Vore du inte faktaresistent skulle du inte förvänta dig ett seriöst svar på din fråga på 280 tecken. Om din cirkel nu är sluten, undrar jag när den var öppen?”
En annan användare, som presenterar sig som ”arg man på internet” påstår utan källhänvisning att beslutet att pausa användningen av Astra Zenecas vaccin mot covid-19 bygger på desinformation.
Det får det att tända till rejält hos @krisinformation, som svarar: ”Det är svårt att ge ett heltäckande svar på din något oklara fråga med bara 280 tecken. Eftersom du kallar dig Arg Man På Internet, kanske det räcker för dig? Att vara arg alltså? Och då har du ju fått vara det nu. Hoppas det känns bättre imorgon!”
Enligt reglerna för sociala medier på Krisinformation.se ska man visa respekt och hålla en god ton i sociala medier, och inlägg får inte innehålla personangrepp.
Under onsdagsförmiddagen publicerade sajten ett meddelande på Twitter där man kallar några av svaren som gavs under tisdagskvällen för oacceptabla.
”Vi har fått många reaktioner på hur vi besvarade frågor och kommentarer under gårdagskvällen. Vi har nu tittat igenom trådarna och kan bara hålla med. Ett par svar är helt oacceptabla. Så ska man helt enkelt inte bli bemött i våra kanaler”, står det.
Krisinformation.se har som uppdrag att stärka enskilda medborgares förutsättningar att fatta medvetna beslut i en kris.
På frågan huruvida tisdagskvällens Twitter-inlägg låg i linje med det svarar Kristian Palm, tillförordnad enhetschef för Krisinformation, i en mejlad kommentar att Krisinformation.se i sociala medier ”brukar ge korta faktasvar och hänvisa till mer information hos aktuell myndighet”.
TEXT: Sören Billing
soren.billing@bulletin.nu