Musikern Per ”Peps” Persson har avlidit, 74 år gammal. – Det finns inga kopior av honom, säger musikförläggaren Dag Häggqvist som jobbade med Persson i flera decennier.
Peps Persson räknas till en av pionjärerna för svensk blues och reggae. Skivan ”Peps Blodsband”, som kom 1974, var nydanande med fyndiga svenska texter, sjungna på skånska. Året därpå kom ”Hög standard” där titelnumret är en av hans mest kända låtar.
– Han dog tidigt i morse. Han har varit i relativt dålig kondition, men har varit hemma, säger hans förläggare Dag Häggqvist, som i årtionden jobbade med Persson genom skivbolagen Sonet och Gazell.
”Fantastisk att jobba med”
– Jag kommer att minnas honom som en otroligt kreativ person. Han har mer än någon annan i svensk populärmusik skapat en egen stil och profil. Han har varit ganska banbrytande på det sättet. Dessutom varit fantastiskt bra att jobba med, vilket bevisas av det faktum att vi haft förbindelse hela livet, säger Häggqvist.
TT: Det känns som att han både hade en central roll i populärkulturen men också var en outsider som gick sin egen väg.
– Absolut. Han var otroligt självkritisk och ställde stora krav på att vara personlig i sitt uttryckssätt. Genom skånska språket och hans musikaliska ådra lyckades han verkligen åstadkomma det också. Det är en ganska unik svensk musikkarriär. Det finns inga kopior av honom.
Folklig utan att försöka
”En man som antagligen inte hade några fiender.” Så beskriver Göran Holmquist, musikjournalist vars bok om Peps Persson kom ut i december.
– Han har färgat väldigt många artister, framför allt i Skåne. Han är en av dem som gjorde att det blev accepterat att sjunga på sin egen dialekt, han bidrog till att frigöra det svenska språket och visade andra artister att man kan säga väldigt mycket med ett enkelt språk, utan att krångla till det, säger han.
Fastän Peps Persson inte var en särskilt social person, han ville helst vara för sig själv, säger Holmquist, så var han otroligt folklig. Han var sig själv, kompromisslöst. Ändå blev hans musik synonym med Sverige, barn sjöng ”Oh boy” på skolavslutningar och hans över tio år gamla framträdanden söks fortfarande upp på internet.
– Han var en slags gubben Pettsson i det svenska musiklivet, som påtade i den här bördiga myllan av ord, toner, rytmer och melodier, säger Göran Holmquist.
Timbuktu: 100 procent musik
Artisten Jason ”Timbuktu” Diakité har gjort musik ihop med Peps och spelat tillsammans med honom flera gånger.
– Sverige har förlorat en av sina största textförfattare i modern tid, säger Diakité till TT när han nås av nyheten.
Han beskriver sin gamla kollega som en väldigt kunnig person, inte minst som textförfattare men också rent tekniskt.
– Han hade superbra koll på hur man mixade musik och hur man byggde mikrofoner. Han var 100 procent musik.
Som person var han lugn och snäll med ett konstant leende på läpparna, tillägger han.
– Jag kommer att spela hans musik högt. Det är så jag bäst kan minnas honom, säger Diakité.