
I veckan har Kriminalvården fått en ny grafisk profil. Prislappen har landat på drygt tre miljoner kronor, rapporterar Expressen. ”Syftet med förändringen är att bli mer enhetliga och tydliga”, skriver Kristina Wallmo, sektionschef på Kriminalvårdens kommunikationsavdelning, i ett mejl till tidningen. Myndigheten har tidigare uppmärksammats för att ha lagt miljoner på sin podcast.
Uppdateringen av det heraldiska vapnet för myndigheten har fått ett godkännande från Sveriges statsheraldiker. Totalt ska ändringen ha kostat 3,1 miljoner kronor, enligt Expressen.
”I korta drag har vi uppdaterat kronan på vårt heraldiska vapen, gjort färgerna mer kraftfulla, tagit fram ett eget typsnitt och gjort en huvudguide för korrekt användning”, skriver Kristina Wallmo till tidningen.
I ett pressmeddelande skriver Kriminalvården att medan man ”växer och uppmärksamheten, förväntningarna och uppdraget blir större, behöver myndigheten uppträda ännu mer enhetligt och tydligt”. Därför uppdaterar man den grafiska profilen ”för att matcha behovet”.
I pressmeddelandet svarar Emma Brask, arbetets projektledare, på frågan varför myndigheten uppdaterar sin grafiska profil.
– Alla grafiska profiler, logotyper och utseenden behöver följa med i sin tid. Polisbilar ser inte ut som för tio år sedan, Röda Korset och Ericsson, Volvo, Ica och Systembolaget förändrar och uppdaterar sig kontinuerligt. Det måste Kriminalvården också göra, säger hon och fortsätter:
– Vi behöver få komma in i människors hjärnor, vara relevanta i ett mediebrus som aldrig tystnar. Vi ska vara tydliga, konsekventa och ha ett innehåll som berör människor för att kunna rekrytera och för att få acceptans för alla byggen som pågår och planeras.
En som reagerar på ändringen av den grafiska profilen är Louise Hammargren, ordförande för Kristdemokraternas ungdomsförbund.
”Vad är det med svenska myndigheters eviga behov av att bränna skattebetalarnas pengar på trams?” skriver hon på X.
Vad är det med svenska myndigheters eviga behov av att bränna skattebetalarnas pengar på trams? pic.twitter.com/QDD9lUp4TP
— Louise Hammargren (@LouiseHammargr1) October 17, 2025
Miljoner på podd
2023 uppmärksammades Kriminalvården av Medierna i P1 för att ha betalat 129 000 kronor per avsnitt för sin podcast till ett produktionsbolag. Den tredje säsongen av myndighetens podd ”Utan att passera gå”, som innehöll fem avsnitt, landade på en total kostnad av drygt 3,5 miljoner kronor – inräknat marknadsföringskostnader. Därmed blev man dyrast av samtliga myndighetspoddar.
I mars i år kunde Slöseriombudsmannen avslöja att myndigheten slagit sitt tidigare rekord och att podden 2024 och 2025 kostat 185 000 kronor per avsnitt. Dessutom har myndigheten lagt 3,7 miljoner kronor på att marknadsföra podden under den granskade perioden, enligt Slöseriombudsmannens granskning.
Enligt Kriminalvården kommer lanseringen av den nya grafiska profilen att ske stegvis och från och med mitten av oktober kommer den att börja rullas ut på däribland flaggor och skyltar utanför vissa anläggningar.
Läs även: Kriminalvårdens podcast kostar 185 000 – per avsnitt