
Svenska nätmäklare kämpar med tekniska problem när extremt hög handelsaktivitet belastar systemen. Bakom ligger förväntningar om kraftiga börsfall under måndagen, rapporterar Dagens Industri.
Måndagsmorgonen började med ett oönskat besked för många Avanza-kunder: ”Störning. Just nu upplever vi hög belastning.” Det tekniska strul som drabbade nätmäklaren kommer vid en tidpunkt då investerare agerar i en orolig marknad.
– Allt har varit igång hela tiden, men det gick lite långsammare för vissa kunder och gick lite långsammare att få upp priser. Det är såklart olyckligt, säger Gustaf Unger, Avanzas vd till Di.
Rekordaktivitet överskuggar pandemitoppen
Bakom problemen ligger en handelsaktivitet som slår alla tidigare rekord. Inte ens under pandemins mest intensiva handelsdagar har aktiviteten varit i närheten av dagens nivåer.
– Nu har vi nästan 50 procent mer aktivitet än vår tidigare topp under corona, så det är extremt hög aktivitet, förklarar Unger för Di.
Avanza jobbar nu med att säkerställa att systemen klarar trycket inför den amerikanska börsöppningen.
– Det ska rulla på bra nu, och vi gör allt vi kan för att vara beredda när USA-börsen öppnar, säger vd:n till Di.
Flera drabbade av teknikstrul
Avanza är inte ensam om tekniska bekymmer. Enligt inlägg på plattformen X har även Montrose kunder rapporterat problem under den intensiva handelsmorgonen, uppger Di.
Och enligt hemsidan Downdetector upplever även Swedbank och Handelsbanken störningar.