Facebook noscript imageNorthvolts grundare om sin förmögenhet: ”Dum fråga”
Ekonomi
Northvolts grundare om sin förmögenhet: ”Dum fråga”
Peter Carlsson, grundare och före detta vd på Northvolt. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Peter Carlsson, grundare och före detta vd på Northvolt. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Batteritillverkaren Northvolt har lämnat in sin konkursansökan till Stockholms tingsrätt. När SVT konfronterar grundaren Peter Carlsson om de 200 miljoner han tjänat på företaget blir svaret: – Det är en dum fråga. Jag vill inte kommentera det.

Northvolts tidigare vd Peter Carlsson, som avgick i november, förklarar konkursen med att företaget stod utan alternativ.

– Man såg ingen lösning på lång och kort sikt. Teamet och de anställda har byggt upp en verksamhet i världsklass. Det är ett av få ställen i västvärlden som kan konkurrera med Kina, säger Carlsson till SVT.

Han kommenterar vidare om situationen för personalen:

– Jag är så ledsen. Jag vet att många vill jobba vidare med det här och jag hoppas det blir så.

När SVT frågar Carlsson om hur det känns att ha tjänat 200 miljoner på Northvolt svarar han att ”det är en dum fråga” och väljer att inte svara på det.

Busch kommenterar konkurs-beskedet

Näringsminister Ebba Busch kallar konkursbeskedet ”tufft” och påpekar att det drabbar både anställda och underleverantörer. I ett uttalande på X skriver hon att regeringen aktivt försökt stötta företaget.

”Regeringen har arbetat aktivt under sju månaders tid för att stötta Northvolt. Vi fortsätter att följa utvecklingen nära och har kontakt med berörda parter som kommuner och ansvariga myndigheter”, skriver Busch.

Hon öppnar samtidigt för att verksamheten kan få nytt liv genom nya ägare:

”Vi hoppas att en långsiktig lösning kan landa ut i en möjlighet för någon annan att ta över verksamheten och säkra fortsatt batteriproduktion i Sverige.”

Strategiskt viktigt för Sverige

Busch understryker batteriindustrins betydelse både för Sveriges ekonomi och Europas säkerhetspolitiska intressen:

”Batteriindustrin är viktig för Sverige och Europa, för den gröna omställningen, för elektrifieringen av fordonsindustrin och för att stärka Europas motståndskraft”, fortsätter ministern.

Cecilia Aspegren

Journalist.