Facebook noscript imageNy musik: ordfattig, arg och självcentrerad
Nöje
Ny musik: ordfattig, arg och självcentrerad
En genomgång av 12 000 låttexter visar att innehållet har blivit enklare och mindre varierat sedan 1980-talet. Marcus & Martinus ”Unforgettable” som kammade hem segern i årets Melodifestival var inte med i analysen. Arkivbild. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT
En genomgång av 12 000 låttexter visar att innehållet har blivit enklare och mindre varierat sedan 1980-talet. Marcus & Martinus ”Unforgettable” som kammade hem segern i årets Melodifestival var inte med i analysen. Arkivbild. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT

Dagens låttexter är mer repetitiva och innehåller färre ord än förr. Dessutom är innehållet argare, visar en genomgång av 40 års musik.

Det är forskare från Tyskland och Österrike som har analyserat texterna i 12 000 låtar i genrerna rap, country, pop, R&B och rock. Låtarna har skapats mellan 1980 och 2020 och alla var på engelska.

Forskarna tittade på sådant som variation i språk, ovanliga ord, meningslängd, antal beskrivande ord och känslobeskrivningar. Det visar sig att nyare musik ofta är mindre komplex textmässigt än 1980- och 1990-talsmusik. Det yttrar sig bland annat i att de innehåller färre ord och fler repetitioner samt enklare meningsbyggnad.

Mer ilska

Dessutom har det blivit betydligt vanligare med negativa ord och beskrivning av arga känslor. Detta syns framför allt i R&B-, pop- och countrylåtar. I raptexter har antalet känslobeskrivningar ökat, både vad gäller positiva och negativa känslor, enligt studien.

Forskarna, vars studie har publicerats i Scientific reports, ser också en allmän ökning av pronomen i texterna vilket kan tolkas som att låttexterna är mer personcentrerade.

För att samla in data har forskarna använt last.fm, ett socialt nätverk där användare kan dela vad de lyssnar på genom plattformar som Spotify, Youtube och iTunes.

Poplyssnare söker äldre texter

I en annan del av studien tittade man på data från plattformen Genius för att analysera vilka låttexter som är mest populära att ta del av. Den avslöjar att bland poplåtar är äldre texter mer populära medan countrylyssnare föredrar nyskrivna texter.

Forskarnas teori för varför låttexter har blivit mer banala är att att musik nu mer än tidigare är något som pågår i bakgrunden och att vi inte lägger lika stort fokus vid texternas innehåll när vi lyssnar.

TT Nyheter