Facebook noscript imageNya grupper av konsumenter förköper sig på nätet
Ekonomi
Nya grupper av konsumenter förköper sig på nätet
Nya grupper av konsumenter börjar shoppa över nätet – vilket riskerar att leda till skuldsättning. Claudio Bresciani / TT
Nya grupper av konsumenter börjar shoppa över nätet – vilket riskerar att leda till skuldsättning. Claudio Bresciani / TT

Konsumentverket anser att det är ett problem att Klarna inte inhämtar några uppgifter om konsumenter som väljer att ändra sitt köpbeteende. Konsumentverket har också svårt att hinna med sin granskning när det ständigt kommer nya betalsätt på nätet som ska locka konsumenter att köpa än mer.

– Det är oroväckande att pandemin tvingat nya konsumenter till e-handeln. Nya kundgrupper, som till exempel pensionärer och unga vuxna utan någon egentlig erfarenheter av näthandel, har troligen ändrat sitt betalningsmönster och betalat med faktura, säger Anna Hult, jurist på Konsumentverket.

– De har blivit uppmanade att inte gå till butiker och att i stället använda de digitala medlen. Många köp, speciellt på faktura, gör det svårt att ha koll på den totala kostnaden, och många har inte haft koll på hur mycket de ska betala efter 14 dagar. De erbjuds att delbetala eller skjuta upp betalningen, säger hon.  

Den svenska Finansinspektionen gör en mindre översyn av samma typ som den brittiska gör av BNPL-sektorn (BuyNowPayLate). Finansinspektionen och Konsumentverket har tillsammans inlett en undersökning av den ordning i vilken betalningsalternativen presenteras. Finansinspektionen ska kontrollera bestämmelsen som slår fast att vid e-handel ska ett alternativ som inte innebär en kredit stå först – och kreditalternativet får inte vara ikryssat i förväg.

Så snart en faktura omformas till lån, det vill säga att konsumenten erbjuds att avbetala varan under en längre period, ska en kreditprövning göras. Detta undersöks också av Finansinspektionen.

– Konsumentverket har ett regeringsuppdrag där vi analyserar problem på konsumentkreditmarknaden och risker för överskuldsättning. Produktutvecklingen är så snabb att när vi hittat ett sätt att stävja ett problem med en produkt kommer direkt en ny produkt, säger Anna Hult.

Vad tillför ett bolag som Klarna? Fler kan köpa, de slipper betala kontant, det finns en möjlighet att dela upp betalningen, och det finns en möjlighet att skjuta upp betalningen. Men vad är samhällsnyttan? 

– Ja, så är det. Att ha möjligheten att betala med faktura är i sig inget problem. Problemet blir när konsumenten gjort många köp på kort tid och inte har kontroll över hur mycket som ska betalas i stort sett samtidigt. Ytterligare ett problem är att Klarna inte verkar inhämta uppgifter som kan läggas till grund för kreditprövningen om konsumenten väljer att ändra betalningsmetod, säger Anna Hult.

– En fördel med att betala med faktura är ju att konsumenten inte behöver betala varan innan den har levererats och konsumenten bestämmer om hen vill behålla varan. Men huvudregeln är ju att konsumenten vid e-handel som första betalningsalternativ ska erbjudas ett direktbetalningsalternativ, det vill säga ingen typ av betalning som är en kredit, säger Anna Hult. 

TEXT: Margaret von Platen

Margaret von Platen