Facebook noscript imageNya myndigheten mot bidragsfusk – krävt tillbaka flera miljoner på ett år
Nya myndigheten mot bidragsfusk – krävt tillbaka flera miljoner på ett år
Genrebild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Genrebild. Foto: Fredrik Sandberg/TT

70 miljoner kronor på ett års tid - så mycket pengar har Utbetalningsmyndigheten upptäckt ska krävas tillbaka genom granskning av bidragsfusk.

Sedan starten den 1 januari 2024 har myndigheten använt avancerad dataanalys för att identifiera felaktiga utbetalningar från välfärdssystemet. Genom systematisk kontroll av olika register har de hittat och krävt tillbaka miljoner som betalats ut felaktigt, enligt ett pressmeddelande från Finansdepartementet.

De vanligaste fuskmetoderna har handlat om felaktiga bidragsuppgifter, dolda inkomster och felaktig folkbokföring. Myndigheten har nu ett brett mandat att granska både statliga och kommunala utbetalningar.

Trots framgångarna väljer regeringen nu att renodla myndighetens uppdrag. Planerna på ett omfattande transaktionskontosystem skrotas, men fokus på granskning kvarstår.

Läs även: Så ska kommunerna hitta välfärdsfuskare

Cecilia Aspegren

Journalist och biträdande redaktionschef. Har du nyhetstips? Mejla mig gärna: cecilia.aspegren@bulletin.nu