
I en intervju med Bulletin svävar SVT:s nya vd Anne Lagercrantz på målet om den pausade Stina Wollter-serien någonsin kommer att sändas. Hon svarar också om närvaron på Tiktok och framtiden för SVT på X.
På fredag 1 november tillträder Anne Lagercrantz sitt nya jobb som vd för SVT. Hon tar över efter Hanna Stjärne.
På frågan om hur SVT har hanterat den aktuella frågan med turerna kring Stina Wollter är svaret:
– Eva Beckman (programdirektör, reds anm) har skrivit tycker jag en bra blogg om att ta beslutet att sätta serien på paus, säger Anne Lagerkrantz.
Stina Wollters tv-serie ”Naken med Stina Wollter” är redan inspelad. I serien målar Stina Wollter av nakna kändisar. Serien har ”pausats” efter att Bulletin avslöjat hur Stina Wollter fortsatt att sprida konspirationsteorier.
Kommer serien någonsin att sändas?
– Det kan inte jag svara på.
Anne Lagercrantz tar över en dominerande mediejätte som både hyllas och kritiseras.
Hon medger att SVT hanterade kontroversen med Jimmie Åkesson fel i slutdebatten 2018. Som dåvarande divisionschef för SVT Nyheter försvarade hon beslutet att ta avstånd från SD-ledarens uttalande. Avståndstagandet fälldes senare av Granskningsnämnden. Nu har Anne Lagercrantz ändrat sig, åtminstone delvis.
– Vi gjorde det på fel sätt [...] och jag tycker att vi ska [bemöta den typen av uttalanden] med journalistik, inte med den typen av avståndstagande, säger Anne Lagercrantz.
Vem är Anne Lagercrantz?
– Jag har jobbat med journalistik och medier i 30 år. I grunden är jag reporter. Jag har inga journalister eller akademiker i min släkt, men hade en passion för att berätta, säger Anne Lagercrantz till Bulletin.
Hon berättar att hennes eget nya favoritprogram i SVT är ”Hello Mello” där ungdomar sjunger låtar skrivna av etablerade artister.
Anne Lagercrantz har tidigare jobbat på bland annat TV4, som Ekotchef på Sveriges Radio och på olika chefspositioner hos SVT. Senast har hon varit vice vd på SVT under med ansvar för bland annat AI. Ett av hennes första jobb var med TV3:s text-tv.
Tvekar om sociala medier
När det gäller SVT:s närvaro på sociala medier beskriver Lagercrantz en svår balansgång.
Tidigare har SVT drastiskt dragit ner på närvaron på X, och även börjat använda sig av möjligheten att stänga av kommentarsfunktionen. Samtidigt har man ökat närvaron på andra plattformar. Exempelvis den Kinaägda plattformen Tiktok.
– Jag tycker att vår närvaro på internationella, oftast amerikanska och [i fallet med Tiktok] kinesiska plattformar är problematiskt, säger hon.
Samtidigt väljer Anne Lagercrantz att försvara bolagets närvaro på Tiktok:
– Just på Tiktok har [SVT och Verifieringshjälpen] en jättefin roll där [tittarna] vänder sig till [SVT] och frågar, ”stämmer det här?”, säger Anne Lagercrantz.
När det gäller SVT:s framtid på X säger Anne Lagercrantz att det delvis är en fråga om resurser.
SVT har under flera år fått kritik för att ha för mycket textnyheter på sin hemsida och därigenom konkurrerat med privata nyhetssajter som behöver prenumeranter. Anne Lagercrantz antyder att SVT kan komma att begränsa sitt textinnehåll.
– För det första så ska ju SVT ska vara en schysst spelare i ett medialt ekosystem och svensk demokrati är helt beroende av starka privata medier och stark public service. Och det vi gör, det vi har i vårt DNA är rörlig bild, säger Anne Lagercrantz.
Hon fortsätter:
– Vi gör en väldigt kraftfull förflyttning mot [mer] nyheter i rörlig bild. Och vi har tolvfaldigat antalet videostarter under mina år här. Så det är en väldigt kraftig utveckling. Jag tycker att vi är europaledande just med rörlig bild i fokus.
Om företrädarens tid
På frågan om vad hon skulle gjort annorlunda än företrädaren Hanna Stjärne, undviker Lagercrantz att peka ut specifika saker.
– Det finns säkert enskildheter, men under Hanna Stjärne så har SVT varit extremt framgångsrikt och det gäller både för tittning och för förtroendenivåer. [...] Internationellt så ligger public service-bolagen i snitt på runt 50 och SVT ligger på 75 procent i förtroende, säger Anne Lagercrantz.
Det första Anne Lagercrantz tänker göra när hon tillträder sitt nya jobb som vd är att lyssna på medarbetare och publik
– Sen så ska jag ta fram en ny strategi för hela SVT, säger hon.
Det är en strategi som ska samordnas med det kommande nya sändningstillståndet som träder i kraft 1 januari 2026.