Facebook noscript imageNya tågalternativ sågas utanför storstäderna
Politik
Nya tågalternativ sågas utanför storstäderna
Ett höghastighetståg i Kina.
Foto: AP.
Ett höghastighetståg i Kina. Foto: AP.

Trafikverkets nya alternativ för stambanor med höghastighetståg får kritik för att inte ge samma regionala fördelar som den nuvarande, dyrare planen.

Nyköpings kommunalråd Urban Granström (S) vill kasta alternativen i soptunnan.

Där hör de hemma, säger han.

Trafikverkets fyra nya alternativ för att pressa kostnaden på eventuella höghastighetståg lämnades till regeringen på måndagen.

Därtill framkommer också att kostnaden för det tidigare alternativet, den så kallade Sverigeförhandlingen, ökar med 50 miljarder kronor till 295 miljarder kronor.

Man har lagt många, många år på planering för ett järnvägssystem med stora regionala nyttor, och det uppdrag som Trafikverket levererar bortser i princip helt från de regionala nyttorna, säger Urban Granström, kommunstyrelsens ordförande i Nyköping.

Han är bland annat kritisk till att Skavsta flygplats inte får någon station i de alternativ som nu lagts fram. Granström vill att regeringen fortsätter med Sverigeförhandlingen, trots de ökade kostnaderna, eftersom den bygger på involvering från kommunerna.

Station utanför stan

Ann-Marie Nilsson (C), som är ordförande i Jönköpings kommunstyrelse, är på samma linje.

Nu är det upp till politikerna nationellt att fatta beslut, framhåller Ann-Marie Nilsson.

Tittar man bara på storstadsregionerna, eller är man mån om att se vilka effekter man kan uppnå på allt som finns däremellan? undrar Nilsson.

Hon är kritisk till de nya alternativ som innebär att stationer i bland annat Jönköping placeras utanför städerna av kostnadsskäl.

Vi står fast vid betydelsen av centralt belägna stationer, för att verkligen ge möjlighet till en bra pendling med korta restider, säger Ann-Marie Nilsson.

Kostnaderna för att bygga vägar och ordna kollektivtrafik till stationer utanför städerna finns heller inte med i Trafikverkets beräkning, enligt Nilsson.

Risken är stor att det hamnar i knät på kommuner och regioner, påpekar hon.

Många små åtgärder

Även Stockholms handelskammare sågar Trafikverkets alternativ.

De är fortsatt väldigt dyra och med väldigt låga samhällsnyttor. Framför allt är det ganska många av de stationslägen man tidigare pratat om som försvinner, om man går vidare med de förslagen, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på handelskammaren.

Han vill se en större satsning på järnvägsnätet, exempelvis utbyggnad av fyrspår på sträckor där regionaltåg samsas med långdistanståg, bättre optimerade stationsområden och nya växlar.

Det är många små åtgärder som tillsammans kan göra en stor skillnad.

Vad svensk järnväg egentligen behöver är en utredning om hur man ökar kapacitet och punktlighet i hela nätet och inte bara mellan de tre stora städerna, säger Carl Bergkvist.

TEXT: Niklas Svahn och Micke Larsson/TT

TT Nyheter