
Virtual reality ska hjälpa nyanlända att bättre förstå och integrera sig i det svenska samhället. Göteborgs Stad och Högskolan Väst startar ett treårigt projekt, finansierat av Migrationsverket och EU, där virtuella världar används i undervisningen om diskriminering och yttrandefrihet.
I Göteborg erbjuds nyanlända en hundra timmar lång kurs i samhällsorientering. Under ett nytt treårigt projekt kommer undervisningen att kompletteras med virtuella världar där deltagarna får uppleva verkliga situationer.
– Virtual reality har stor potential i utbildningssammanhang och vi hoppas på att tekniken kan bli ett stående inslag i samhällsorienteringen, säger Anders Boklund Ferreira, enhetschef för samhällsorienterande insatser i Göteborgs Stad i ett pressmeddelande.
Svårt att förklara i klassrummet
Forskare vid Högskolan Väst har genom förstudien ”Samhällsorientering i Virtual Reality: Möjligheter och Utmaningar” identifierat att nyanlända möter utmaningar med att förstå komplexa teman som yttrandefrihet och diskriminering. Projektet innehåller två virtuella miljöer: en som simulerar diskrimineringssituationer och en annan med övningar om yttrandefrihet.
– Diskriminering och yttrandefrihet är centrala delar i samhällsorienteringen, men det är ämnen som kan vara svåra att komma åt i vanlig klassrumsundervisning. En virtuell värld ger en starkare upplevelse, säger Boklund Ferreira.
EU finansierar satsningen
Projektet finansieras av Migrationsverket och Europeiska unionen genom Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF). Samarbetet inkluderar engagemang från nyckelpersoner inom enheten för samhällsorientering vid Göteborgs Stad, och tredjelandsmedborgare kommer aktivt inkluderas i projektets aktiviteter.
– Vi är mycket entusiastiska över potentialen i det här projektet. Genom att använda VR-teknik hoppas vi kunna erbjuda en mer engagerande och interaktiv upplevelse som hjälper tredjelandsmedborgare att bättre förstå och integrera sig i det svenska samhället, säger Amir Haj-Bolouri, professor i informatik och projektledare vid Högskolan Väst i ett pressmeddelande.
Under projektet kommer forskare att studera hur VR-tekniken påverkar förståelsen för dessa ämnen och vilka effekter den kan ha på integrationsarbetet i Sverige.
– Traditionell klassrumsundervisning har visat sig vara otillräcklig för att förmedla dessa ämnen på ett meningsfullt sätt. Vi undersöker om VR kan ge bättre resultat, säger Amir Haj-Bolouri i pressmeddelandet.