Det företag som har uppdraget att tillverka de nya svenska passen har fått problem med produktionen, skriver Polisen på sin hemsida.
Passtrulet i Sverige fortsätter, nu är det leverantören av pass som har fått stora problem att leverera passen enligt avtalet. Det är ett problem i produktionskedjan som sätter stopp och därför kommer att försena leveransen av nya pass.
– Polismyndigheten driver på hårt för att se till att företaget fullgör avtalet. Parallellt fortsätter arbetet inom myndigheten med att öka antalet tillgängliga tider. Det arbetet ser vi nu också resultat av och på flera håll i landet ökar nu antalet tillgängliga tider, säger Per Engström, nationell kommenderingschef för den särskilda händelsen Pass i ett pressmeddelande.
Finsk leverantör
Den finska leverantören har fått besök av en delegation från den svenska Polismyndigheten för att få information om problemet och att trycka på att de tekniska hindren ska hanteras skyndsamt.
– En följd av företagets tekniska problem är längre leveranstider och det är viktigt att alla som ansöker om pass känner till detta. Vi har och kommer att ha tydlig information om leveranstider på polisen.se. Samtidigt förändrar det inte vårt arbete med att se till att fler medborgare får en tid för att ansöka om pass och nationellt id-kort. Det är också viktigt att fler väljer nationellt id-kort i stället som räcker som resehandling vid resor inom EU, säger Engström.