Under 2020 års sista månad ökade handeln på nätet med 50 procent jämfört med december 2019. Det var betydligt fler som näthandlade och dessutom för ett mycket högre belopp per person. Det visar PostNords rapport E-barometern för december.
Liksom i november handlade 85 procent av befolkningen över nätet i december, skriver PostNord i ett pressmeddelande.
Vanligast var det att köpa kläder och skor, följt av skönhet och hälsa. I särklass störst ökning var det av andelen konsumenter som handlade dagligvaror – en fördubbling från 12 till 24 procent jämfört med 2019. PostNord uppger att det var rädslan för covid-19 som gjorde att så många handlade på nätet. 6 av 10 julklappar köptes på nätet.
Dagligvaror har under hela året varit en av de varukategorier som växt kraftigast på nätet, enligt PostNord.
Enligt den amerikanska sajten Furniture Retailer ökade IKEA sin näthandel i USA med 32 procent under verksamhetsåret, som löpte från 1 september 2019 till 31 augusti 2020.
TEXT: Nyhetsredaktionen