Facebook noscript imageOlsson: Åsiktsmångfald bästa botemedlet mot woke i akademin
Opinion
Olsson: Åsiktsmångfald bästa botemedlet mot woke i akademin
Erik J Olsson föreslår att utbildningsminister Johan Pehrson och regeringen omvandlar det Nationella sekretariet för genusforskning till ett sekretariat för åsiktsmångfald. Foto: Viktoria Bank/TT
Erik J Olsson föreslår att utbildningsminister Johan Pehrson och regeringen omvandlar det Nationella sekretariet för genusforskning till ett sekretariat för åsiktsmångfald. Foto: Viktoria Bank/TT

I stället för att förbjuda woke-ideologin behöver vi omvandla Nationella sekretariatet för genusforskning till en enhet som främjar olika perspektiv på universitet och högskolor, skriver Erik J Olsson.

I en aktuell riksdagsmotion föreslår Josef Fransson (SD) att riksdagen ställer sig bakom att regeringen utreder hur woke-ideologin på svenska universitet och högskolor kan motverkas.

Fransson framhåller i motionen att woke-ideologins spridning på universiteteten i hela västvärlden inneburit en politisering av verksamheten. Han uppfattar utvecklingen som ”systemhotande” då ”de ungdomar som hjärntvättas på universiteten i framtiden kan bli Sveriges ledare”.

Fransson menar att det därför är viktigt att säkerställa att högskolorna ”förblir fokuserade på sitt kärnuppdrag: att främja bildning, forskning och vetenskaplig utveckling”.

I en riksdagsdebatt om detta den 21 februari fick Fransson frågan hur motverkandet av woke-ideologin på högskolorna går ihop med den akademiska friheten.

Sydsvenskans ledarredaktion var inte sen att raljera över Franssons svar:

”För vad SD-ledamoten menar när han säger att akademisk frihet ’så klart’ är viktigt men att det går en gräns vid undervisning i ’extrema och totalitära ideologier’, är ju att han som politiker ska bestämma vad som är ’extremt’ -- läs: kan tolereras av SD.”

Finns det då något annat sätt att försvaga wokeismen än att förbjuda den?

Som jag påpekat i en tidigare krönika drivs woke-ideologin av demografiska faktorer. Högskolorna har fått en allt större kvinnlig representation och forskningen visar att kvinnor tenderar att ha wokevärderingar i betydligt högre grad än män.

Men att motverka könsdemografin är knappast något som ger politiska poäng i dagsläget. Finns det något vi kan göra i stället?

En stor spridare av wokeismen inom högskolesektorn är Nationella sekretariatet för genusforskning på Göteborgs universitet. Sekretariatet spelar en dubbel roll som akademisk avdelning och ”nationell enhet” med det särskilda politiska uppdraget att främja genusvetenskapen.

Tyngdpunkten ligger numera på ”genusbaserat våld och trakasserier, yrkesutbildning och kompetensförsörjning, grön omställning och hållbara livsvillkor för LGBTI-personer”.

Arpis och Wyndhamns bok Genusdoktrinen dokumenterar hur Sekretariatet styrde ”jämställdhetsintegreringen” på högskolorna 2016-2019 för att göra wokeismens radikala föreställningar om jämlikhet till officiell högskolepolicy.

Det uppenbara sättet att motverka woke-ideologin på högskolorna vore således att lägga ner Genussekretariatet. Men vid närmare eftertanke finns det en kanske ännu effektivare strategi. Låt mig förklara.

Ett problem med wokeismen är dess anspråk på att vara det enda rätta perspektivet på jämställdhet, kön och social rättvisa. Denna dogmatiska aspekt av woke-ideologin står i strid med det fria kunskapssökandet.

En strategi för att motverka wokeismen, utöver att lägga ner Genussekretariatet, vore att ställa högre krav på att högskolorna ska främja åsiktsmångfald.

Jag tror att ingen skulle ha så mycket emot wokeismen om den bara vore ett perspektiv bland andra som det undervisades i. För att ta ett exempel: om en kurs där det neutralt undervisas i teorin om kön som social konstruktion kompletterades med material som tar upp den biologiska synen på kön skulle väl allt vara gott och väl.

Utmaningen här är att se till att åsiktsmångfald tolkas på rätt sätt och inte bara som att man ska beakta olika varianter av woke-ideologin. Tanken här är ju att biologiska och andra perspektiv ska få en plats i forskning och undervisning vid sidan av wokeismens tankegods.

Läsaren börjar nu förstå vartåt resonemanget leder. Varför inte omvandla Nationella sekretariatet för genusforskning till Nationella sekretariatet för åsiktsmångfald?

Detta ”mångfaldssekretariat” kan sedan få det nationella uppdraget att överse ett nytt statligt utvecklingsprogram i syfte att integrera åsiktsmångfald i högskolornas beslutsfattande, på alla nivåer och i alla processer.

Det är sant att själva idén att ge en akademisk avdelning ett nationellt uppdrag innebär ett ingrepp i högskolornas självständighet. Men tidigare riksdagsmajoriteter har redan godtagit detta ingrepp och S med flera därför knappast ha någon principiell invändning mot ett nationellt mångfaldssekretariat.

Då gjordes dessutom ingreppet för att minska åsiktsmångfalden genom att ge woke-ideologin ett slags officiell akademisk ställning. Den som gått med på detta kan knappast invända mot att samma strategi används för att i stället öka åsiktsmångfalden.

Erik J Olsson

Erik J Olsson är professor i teoretisk filosofi vid Lunds universitet och ordförande för stiftelsen Academic Rights Watch.