Det islamistiska partiet Nyans vill att organisationen ”Glöm aldrig Pela och Fadime” (GAPF), som arbetar med att bekämpa hedersrelaterat förtryck, blir utan statligt stöd. Detta sedan en reklamannons från Mathem med en slöjbärande flicka tagits bort, efter att GAPF:s goodwillambassadör Faw Azzat uppmärksammat annonsen. Nu har över 100 000 kronor skänkts till GAPF efter partiets uttalande.
Organisationen Glöm aldrig Pela och Fadime, (GAPF) grundades av Sara Mohammad 2001 och arbetar med att bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck. GAPF har beviljats hundratusentals kronor i statligt stöd under flera års tid. Nu vill det islamistiska partiet Nyans att bidragen till organisationen dras in.
Det hela började med att Faw Azzat, goodwillambassadör på GAPF och opinionsbildare, uppmärksammade att nätbutiken Mathem valt att ha en annonsreklam med en flicka i hijab. Faw Azzats Twitter-inlägg fick snabbt stor spridning och flera kritiserade Mathems annons för att vara sexistisk. Det sociala mediedrevet ledde senare till att Mathem valde att plocka bort annonsen.
En del av kritiken bottnade i att Mathem normaliserar ett förtryckande plagg, samtidigt som kvinnor i Iran kämpar för friheten att slippa bära slöja. I annonsen hade Mathem dessutom skrivit ”Mathem – smaka på friheten” vilket upprört flera personer.
Kvinnor i Iran mördas för sin rätt att slippa bära hijab.
— Faw Azzat (@FawAzzat) October 16, 2022
Mathem meanwhile: pic.twitter.com/TJXUXoBO4t
Retade upp Nyans
Att Mathem valde att plocka bort annonsen uppskattades inte av alla. Partiet Nyans hävdar att GAPF ”utövar öppen och grov rasism mot muslimer”. Nu vill Nyans att bidragen till GAPF stoppas då de bidrar till ”islamofobi”.
”Föreställ er att debatten istället handlat om judiska religiösa symboler och en annons med en judinna. Föreställ er att en annons tagits ner på grund av Israels förtryck mot palestinier. Skulle detta accepteras i Sverige?” skriver de på sin Facebook-sida.
Stor respons
Faw Azzats Twitter-inlägg fick stor spridning. Azzat säger till Aftonbladet att hon tidigare uppmärksammat hur företag marknadsför och normaliserar slöjan, och att hon kommer att fortsätta göra det.
– Men jag har aldrig fått sådan respons som nu och jag ser det som ett tecken på att medvetenheten ändå ökar, säger hon.
Faw Azzat välkomnar att Mathem tog bort reklamannonsen.
”Mathem tar avstånd från alla form av förtryck. Vi finns för alla människor i samhället. Reklamen som figurerar producerades för flera månader sedan. På grund av vad som händer i Iran förstår vi dock att den kan uppfattas som tondöv”, skriver Mathem på Twitter.
Sedan partiet gått ut med att de vill stoppa bidragen till GAPF, har flera personer valt att bidra med en gåva till organisationen. GAPF har nu fått in över 100 000 kronor i donationer och 70 nya medlemmar. Bulletin har försökt nå Sara Mohammad på GAPF för en kommentar.
Läs även: Jimmie Åkesson portas återigen från Nobelfesten