Facebook noscript imagePerson fick vänta över tre minuter till 112
Nyheter
Person fick vänta över tre minuter till 112
Långa köer till SOS Alarm. Foto: Johan Nilsson/TT:
Långa köer till SOS Alarm. Foto: Johan Nilsson/TT:

Just nu råder det personalbrist på 112. Det är även ett extra högt samtalstryck under sommaren vilket gör att svarstiderna just nu ligger på 30 sek i snitt på SOS Alarms nödnummer.
– Tänk om hon hade slutat andas nu och jag sitter här i en kö och inte ens kommer fram? säger Malin Lövdell.

Det är inte bara polisens telefonnummer, 114 14, som har orimligt långa svarstider. Under sommaren har samtalstrycket på SOS alarmnummer, 112, varit olagligt högt.

Just nu ligger svarstiden på i snitt 30 sekunder, rapporterar Ekot. Enligt SOS avtal får inte svarstiden vara längre än åtta sekunder.

Malin Lövdell ringde 112 för att hennes barn fick svårt att andas. Hon känner sig mycket uppgiven då samtalskön var mycket längre än vad hon hade förväntat sig.

– Tänk om hon hade slutat andas nu och jag sitter här i en kö och inte ens kommer fram? säger Malin Lövdell.

Enligt Staffan Ekengren, kommunikationschef på SOS Alarm, är orsaken till de långa svarstiderna bland annat effekterna av pandemin.

Isabelle Eriksson

Reporter.
Tips mottages gärna!
isabelle.eriksson@bulletin.nu

fakta

Fakta nödnummer

Nödnumret 112 ska endast användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö. En nödsituation är när du snabbt behöver hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö-, fjällräddning, jourhavande präst eller giftinformation.
Källa: SOS Alarm