Facebook noscript imagePolestar stoppas i USA: ”Kinesiska kopplingar”
Polestar stoppas i USA: ”Kinesiska kopplingar”
Foto: Alexander Migl  Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 / Dietmar Rabich  Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0
Foto: Alexander Migl Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 / Dietmar Rabich Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0

Polestar lämnar USA sedan landets handelsdepartement nekat elbilstillverkaren att sälja nya bilar. Beslutet är det första stora utfallet av ett amerikanskt förbud mot kinesisk mjukvara i uppkopplade fordon. – Vi är mycket fokuserade på att se till att vi följer den nya lagstiftningen, sa Polestars vd Michael Lohscheller, i ett uttalande.

Polestar växte ur Volvo och kontrolleras i dag av den kinesiska fordonsjätten Geely. Bolaget hade ansökt hos handelsdepartementet om att få fortsätta sälja bilar enligt den ordning som funnits i USA, men ansökan avslogs. Det uppger företaget. Polestar fortsätter att sälja kvarvarande lager och håller verkstäder öppna för reparationer, rapporterar den amerikanska tidningen Wall Street Journal.

Denna artikel är endast för prenumeranter

Välkommen att prenumerera på Bulletin. Då får du tillgång till hela artikeln och allt vårt exklusiva innehåll. Välj din prenumeration och bli en del av Bulletins community idag.